شب آفتابی
علمی / فرهنگی / هنری
درباره وبلاگ


این وبلاگ سعی بر این دارد تا محیطی علمی فرهنگی و اجتماعی برای افراد از همه قشر و از هر رده فراهم سازد . به امید اینکه مورد پسندتان واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
شنبه 15 / 6 / 1390برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : MOHAMMAD

یک معلم آمریکائی در روزنامه Huffing Post می نویسد: اخیراً یکی از شاگردان مدرسه در مقابل ناظم

 مدرسه که همه شاگردان از او شدیداً حساب می برند ایستاد، کاری که تقریباً هرگز سابقه نداشت.

وقتی این شاگرد درخواستش برای آنچه که می خواست پذیرفته نشد، یکی دیگر از شاگردها گفت بیائید

باهاش ایرانی بشیم. منظور او سازمان دادن اعتراض بود علیه ناظمی که حرف حساب به گوشش نمی

رفته.او می نویسد از آن به بعد این شاگردان از کلمه ایران به عنوان یک فعل برای هر تغییری که خواستار

آن هستند استفاده می کنند و ایران از حالت اسم به فعل تغییر پیدا کرده است و در این فرهنگ عامیانه

فعل ایران یعنی در مقابل قدرت حاکم ایستادن. این معلم می گوید در حالیکه من کمتر توانسته ام

توجه شاگرد مدرسه ها را به آنچه در دنیا می گذرد جلب کنم، این برداشت و رویکرد آنها از نام ایران

برایم در حکم جایزه بزرگی است.او می گوید حتی آن شاگرد مدرسه هائی که کمترین میزان آگاهی از

اخبار دنیا دارند از واژه ایرانیان به جای «تهور و شجاعت» در جملاتشان استفاده می کنند.

چهار شنبه 14 / 6 / 1390برچسب:, :: 15:4 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 

در زمان‌های بسیار دور آد‌مي ‌در آرزوی اختراع وسیله‌ای بود که بتواند با آن آب‌های جهان را درنوردد. آن موقع هیچکس فکر این را ‌نمي‌کرد که روزی در همین دنیا آدم‌هایی پیدا شوند که قایق‌ها‌ی غول‌پیکر را برای استفاده شخصی خود خریداری کنند. حتی در حال حاضر نیز تصور سفرهای دریایی آن هم نه با قایق شخصی بلکه با کشتی‌ها‌ی مسافربری به دلیل هزینه زیاد آن برای بسیاری دور از ذهن است. دراین مطلب اشاره‌ای داریم به میلیاردرهایی که از فرط پولداری اقدام به خرید قایق‌ها‌یی کرده‌اند که تنها برای مواقع تفریح‌شان کاربرد دارد و در دیگر وقت‌ها این قایق‌ها به قولی فقط آب! ‌مي‌خورند. هزینه نگهداری این قایق‌ها به قدری زیاد است که تامین آن تنها از عهده افراد بسیار ثروتمند بر‌مي‌آید.

نام میلیاردر: لری الیسون


نام قایق: خورشید در حال طلوع (Rising Sun)
مدیرعامل شرکت کامپیوتری اوراکل از فرط پولداری ابر قایقی خریده است که نه تنها خود و خانواده‌اش بلکه بسیاری از اقوام دورش را نیز ‌مي‌تواند در آنجا دهد. این قایق 453 فوتی (138متری) دارای 82 اتاق، پنج فروشگاه و یک سالن ژیمناستیک است و شما ‌مي‌توانید در سینمای شخصی آن به تماشای فیلم بپردازید آن هم با کیفیت بسیار بالا. البته نباید زمین بسکتبال و پلکان‌ها‌ی شیشه‌ای آن را فراموش کنید. برای آنکه همه امور در کشتی به خوبی انجام شود در حدود 30 خدمه در آن به کار مشغولند که بی‌شک دستمزد بالایی نیز به آنها پرداخت ‌مي‌شود.

 

نام میلیاردر: پاول آلن


نام قایق: تاتوش (Tatoosh)
پاول این قایق را در سال 2001 از رییس شرکت کلیرویو به نام کریگ مک‌کاو خرید. در این قایق پنج طبقه همه چیز از خرچنگ دراز گرفته تا سینما را ‌مي‌توانید پیدا کنید. از امکانات قابل توجه تاتوش ‌مي‌توان به استخر شنایی به عمق دو متر، سونای دارای شومینه سنگ آهکی فرانسوی و یک قایق موتوری برای سفرهای روزانه اشاره کرد.

 

نام میلیاردر: رومان آبرامویچ


نام قایق: پلوروس (Pelorus)
رومان آبرامویچ که صاحب باشگاه فوتبال چلسی انگلیس است در یکی از ولخرجی‌ها‌ی خود اقدام به خرید این قایق بی‌نظیر کرده است. طول پلوروس 115 متر بوده و در طراحی و ساخت آن از امکانات بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده است. امکانات راداری این قایق فوق مدرن و دارای دو محل فرود هلی‌کوپتر است.

 

نام میلیاردر: ارنست برتارلی


نام قایق: آلینگی (Alinghi)
قایق اسپرت برتارلی سرعتی معادل5 متر در ثانیه دارد و از این لحاظ از سریع‌ترین‌ها‌ به شمار ‌مي‌رود. این قایق در سال 2001 در حالی ساخته شد که طراحی آن را رالف ورولیجیک بر عهده داشت. او دو بدنه قایق را در طول یک بدنه مرکزی به یکدیگر متصل کرده است، به همین رو این قایق ‌مي‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند.

 

نام میلیاردر: لری الیسون


نام قایق: بی‌ام‌و اوراکل (BMW Oracle)
در طراحی و ساخت دکل این قایق از مواد بسیار سبک اما مقاوم استفاده شده است و بادبان آن بسیار بزرگ ساخته شده تا سرعت زیادی داشته باشد. این قایق به میزان زیادی در برابر بادهای تند مقاوم است. ساخت بی‌ام‌و اوراکل سه هزار ساعت کار به طول انجامیده است. این قایق 19 تنی در حدود 24 متر طول و چهار متر عرض دارد.

 

دو شنبه 12 / 6 / 1390برچسب:, :: 14:37 ::  نويسنده : MOHAMMAD
نه‌تنها خودروها، موتورسیکلت‌ها و هواپیماها در سال‌های اخیر هدف اصلی محققان برای طراحی نسخه‌های پاک‌تر و به اصطلاح دوستدار محیط زیست بوده‌اند بلکه قایق‌ها و سیستم‌های مسافرتی ـ تفریحی آبی جهان نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. Super Nova تازه‌ترین تلاش دانشمندان در این خصوص به‌ شمار می‌آید. این قایق بزرگ و فوق مدرن تفریحی تقریبا اثری از آلودگی‌های زیست‌محیطی بر جای نمی‌گذارد و از این رو به آن عنوان نخستین قایق بزرگ و فوق مدرن دوستدار محیط زیست جهان گفته می‌شود.

 

البته این قایق هنوز ساخته نشده و هم اکنون در حد یک طرح ابتدایی از سوی گروهی از محققان ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد در سال‌های آتی که چندان هم دور نخواهد بود، نخستین نمونه‌های واقعی آن سر از آب‌های آزاد و دریاچه‌های جهان درآورند. محققان خوش ذوق شرکت Sauter Carbon Offset Design که در زمینه طراحی سیستم‌های عاری از کربن فعالیت دارند این محصول فناورانه را طراحی کرده‌اند، اما چرا آن را می‌توان قایق دوستدار محیط زیست نامید؟

تأمین انرژی برای انجام کارهای مختلف، از حرکت قایق گرفته تا انجام کارهای مختلف درون آن منجر به تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود، اما در Super Nova تلاش شده است تا از 3 منبع کاملا پاک برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده شود. انرژی خورشیدی اولین و اصلی‌ترین منبع مورد نظر دانشمندان بوده به طوری که همین نگرش تاثیر بسزایی در شکل‌گیری ساختار کلی قایق داشته است. پس از خورشید استفاده از انرژی جنبشی قایق در رده دوم قرار می‌گیرد. این ابتکار عملی است که گرچه پیش از این بسیاری از دانشمندان متوجه امکان استفاده از آن شده بودند، اما تاکنون تلاشی در این خصوص انجام نشده بود. در نهایت بادبان‌های فوق مدرن قایق نیز سهم قابل توجهی در تامین انرژی مورد نظر داشته تا در کل این قایق از هر حیث استحقاق عنوان نخستین قایق بزرگ دوستدار محیط زیست جهان را داشته باشد. این مجموعه 3 گانه به قایق این امکان را می‌دهد تا بدون هیچ‌گونه مشکلی تا 7 هزار مایل دریایی در سال به حرکت خود ادامه دهد، اما این تنها یک روی سکه است. قایق به گونه‌ای طراحی شده است، زمانی که در اسکله پهلو می‌گیرد شبکه برق درون‌شهری را تنها با اتصال یک کابل تغذیه کند. کارشناسان به این قایق بزرگ تفریحی به عنوان وسیله سرگرم‌کننده فوق مدرنی نگاه می‌کنند که در آینده علاقه‌مندان می‌توانند نه‌تنها از سوار شدن بر آن در نقاطی از جهان نظیر آب‌های مدیترانه لذت ببرند بلکه از این نکته خیالی آسوده داشته باشند که سهمی در آلودگی هوای جهان ندارند!رویایی‌که به واقعیت تبدیل می‌شود

ریچارد یکی از مدیران ارشد شرکت سازنده با اشاره به طیف گسترده فناوری‌های سبز به کار گرفته شده در این قایق بزرگ تفریحی می‌گوید: آنچه در طراحی اولیه این قایق دیده می‌شود نشان می‌دهد که به کارگیری فناوری‌های سبز در قایق‌های بزرگ تفریحی چندان دور از دسترس نیست و نباید به آن صرفا به عنوان یک ایده فانتزی برای سال‌های بسیار دور نگاه کرد؛ البته به عقیده وی در دوران فعلی هنوز به سطح قابل توجهی از فناوری‌های مورد نظر برای عملی کردن چنین نقشه‌هایی دست نیافته‌ایم، اما با سرعتی که در ارائه نسل جدید فناوری‌ها و بخصوص فناوری‌های پاک دیده می‌شود، ساخت قایق‌هایی نظیر Super Nova خیلی زود به واقعیت تبدیل می‌شود.

قلب این قایق یعنی قسمت موتوری آن از نوع دوگانه‌سوز است. این تجربه‌ای ارزشمند است که پیش از این در چند قایق دیگر به کار گرفته شده و اتفاقا با نتایج دلگرم‌کننده‌ای نیز همراه بوده است. مجموعه موتور این قایق شامل یک دستگاه موتور الکتریکی دیزلی ساخت شرکت مرسدس بنز Blue Tec است که توان قابل توجه 1600 کیلو واتی را تولید می‌کند. بادبان‌های قابل چرخش و انعطاف‌پذیر قایق، سیستم بهره‌‌گیری از انرژی جنبشی و در نهایت استفاده از برق تولید شده توسط سلول‌های خورشیدی، نیروی مورد نیاز برای فعالیت مدام این موتور را تأمین می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین و البته پاک، دست به دست می‌دهند تا این قایق در آب‌های آزاد و دریاچه‌های جهان به حرکت در آید. نکته جالب توجه درخصوص این قایق وسعت چشمگیر سلول‌های خورشیدی آن است به طوری که اندازه‌گیری‌های دقیق حکایت از وجود آرایه‌های خورشیدی به وسعت 650 مترمربع دارد. در کنار این بادبان فوق مدرن می‌توان به سیستم ذخیره‌ساز یونی قایق اشاره کرد که براحتی می‌توان آن را با اتصال 2 شاخه به برق شهری شارژ نمود. این مجموعه کارآمد به Super Nova این امکان را خواهد داد تا به رکورد خیره‌کننده کاهش 75 تا 100 درصدی گازهای گلخانه‌ای آن هم در حین حرکت با سرعت 18 گره دریایی دست یابد. گذشته از آن این قایق اگر با سرعت متوسط 8 گره دریایی حرکت کند با تکیه بر سیستم ذخیره‌ساز انرژی الکتریکی و تجدیدپذیر خود می‌تواند مسافت بی‌پایانی را در آب‌های جهان طی کند که این خود یکی از برگ‌های برنده این قایق به شمار می‌آید.

در قسمت‌های مختلف داخلی این قایق نیز ردپای استفاده بهینه از انرژی دیده می‌شود.
به کارگیری سیستمی فوق مدرن موجب می‌شود تا نه‌تنها از اتلاف گرما جلوگیری شده بلکه از آن برای مصارف مختلفی استفاده شود. این‌همه صرفا به لطف مدیریت رایانه‌ای انرژی در این قایق است که در کنار سیستم‌های مختلف هدایت و نگهداری کار با آن را برای قایقران‌ها به سرگرمی دلنشینی تبدیل می‌کند.

 Super Nova  شصت متر طول و 18 متر نیز عرض دارد و به گونه‌ای طراحی شده که تا 14 مهمان در کنار مجموعه خدمه 16 نفری آن بدون مشکلی از حیث فضای حرکتی روزها و هفته‌های متوالی را در دریا و اقیانوس سپری کنند. قایق کمتر از 125 تن وزن داشته و تا 22 گره دریایی نیز حداکثر سرعت دارد و زمانی که در اسکله پهلو می‌گیرد می‌توان تنها با اتصال یک کابل ساده به برق شهری، شبکه درون‌شهری را تغذیه کرد. اما اکنون نوبت به هزینه استفاده از این قایق فوق مدرن می‌رسد. ریچارد در این خصوص آمار و ارقام جالب توجهی ارائه می‌کند. او می‌گوید: اگر شما و 50 نفر از دوستان نزدیکتان تصمیم به خرید این قایق بگیرید، هر یک باید یک میلیون دلار روی میز بگذارید. این یعنی که هر یک از شما می‌تواند برای یک هفته تمام در طول سال قایق را برای خود داشته و با آن در هر نقطه‌ای از جهان سیر و سیاحت کند؛ البته به عقیده وی تنها پس از چند سال کل سرمایه‌گذاری که در این زمینه صورت می‌گیرد به جیب سرمایه‌گذار باز می‌گردد.

Super Nova را می‌توان مظهر آتی به‌کارگیری فناوری‌های سبز در سیر و سیاحت‌های دریایی به شمار آورد و گرچه هنوز تاریخ مشخصی برای ارائه آن اعلام نشده اما به نظر می‌رسد تنها کمتر از یک دهه با رونمایی از مدل واقعی آن فاصله داشته باشیم.

دو شنبه 12 / 6 / 1390برچسب:, :: 4:53 ::  نويسنده : MOHAMMAD

خونخوار آفریقایی، موش می‌خورد!

این قورباغه آفریقایی هنگام گرسنگی حتی به گاو نر هم رحم نمی كند.

این دوزیست گوشتخوار رفتاری شبیه به پستانداران شكارچی را دارد و برای به دست آوردن شكار خود قادر است تا 4متر بپرد. به گفته محققان دندان‌های این جانور ریز و برنده بوده و وقتی در بدن شكار فرو می روند حسی مانند خرده شیشه را تداعی می كند.

قورباغه ها معمولا از حشرات و جانوران ریزی که بدن آنها از ماهیچه های گوشتی تشکیل نشده است، تغذیه می کنند.

پژوهشگران تغییر ذائقه این حیوانات را ناشی از تغییرات ژنتیكی آنها می‌دانند و معتقدند هنگام گرسنگی این دوزیست‌ها بسیار خطرناک می‌شوند.

البته موشی كه در دهان این قورباغه قرار گرفته است شوكه شده و قبل از بلعیده شدن خفه می‌شود. در صورتی كه شكار برای معده قورباغه بزرگ باشد این جانور می تواند موجود بلعیده شده را برگرداند و در دفعات بعدی آن را ببلعد.

برخلاف سایر دوزیستان این قورباغه بعد از تخم ریزی، از تخم های خود مراقبت می كند.

 این دوزیست، خونخوار آفریقایی نام گرفته است و می تواند تا وزن 2 كیلوگرم و قد 24 سانتی متر رشد كند.

این قورباغه می تواند پرنده، عقرب و حتی سایر قورباغه های کوچکتر را نیز بخورد

دو شنبه 12 / 6 / 1390برچسب:, :: 2:21 ::  نويسنده : MOHAMMAD

این قورباغه قور قور نمی کند

آنتن ناریدا ( Antennariidae ) یکی از اکتشافات جدید دانشمندان است. این ماهی در آبهای جزیره آمبون در شرق اندونزی کشف شده است.

این قورباغه قور قور نمی کند
این قورباغه قور قور نمی کند

ماهی های شگفت انگیزی  که به قورباغه ها شباهت زیادی دارند. طول بدن آن ها از ۳ تا ۴۰ سانتی متر است. شکل بدن آن ها کروی است و باله های پامانندی دارند که با آن ها می توانند از صخره ها، سنگ ها و تپه های مرجانی بالا بروند.

رنگ بدن این ماهی ها گوناگون است. هم چنین، می توانند رنگ خود را تغییر دهند و به رنگ مکانی که بر روی آن قرار گرفته اند در بیایند.

این قورباغه قور قور نمی کند
این قورباغه قور قور نمی کند

به همین دلیل، بیش تر از جایی که بر آن قرار گرفته اند شناسایی نمی شوند. بنابراین، نه تنها از دید شکارچیان خود، بلکه گاهی از دید ماهی شناسان نیز پنهان می مانند.

با اینکه این ماهی ها می توانند به وسیله ی بال هایشان شنا کنند، اما بیشتر راه می روند و می خزند و بر روی گیاهان معلق ثابت می مانند. بیشتر مواقع به صورت قسمتی از یک سنگ و یا تکه ای گیاه به نظر می رسند. هنگام بروز خطر به جای فرار مدتی بدون حرکت و ساکن در نقطه ای می نشینند.

این قورباغه قور قور نمی کند
این قورباغه قور قور نمی کند

معمولا شب ها به صید طعمه رفته و دارای دهانی بزرگ و اشتهای زیادی هستند. گاهی ممکن است ماهی های هم قد خود را در معده گشاد شونده ی خود جای دهند. برای صید طعمه به آرامی در گوشه ای منتظر مانده و از خاصیت استتار خود استفاده می کنند. این ماهی برای شکار خود طعمه می گذارد به صورتی که برای جذب طعمه در محدوده ی صید آن، یکی از شعاع های باله ی پشتی خود را به صورت قلاب ماهی گیری در می آورد که در انتهای آن زائده ای به شکل طعمه قرار دارد. اگر ماهی جذب طعمه شده و به آن نزدیک شود، قورباغه ماهی با یک حرکت سریع آن را صید می نماید.

یک شنبه 11 / 6 / 1390برچسب:, :: 22:44 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 

دانشمندان ناسا با کمک ماهواره ژاپنی «سوزاکو» مشاهدات شگفت‌انگیز و جدیدی از سیاه‌چاله‌ها انجام داده‌اند؛ جزییات عجیبی از فضا-زمان منحنی‌وار که قبلا با این دقت مشاهده نشده بود.

 

 

به نوشته سایت پارس اسکای، این دانشمندان سرعت چرخش سیاه‌چاله‌ها را اندازه‌گیری کردند و همین‌طور زاویه ریزش مواد به داخل آن را اندازه گرفتند.

این مشاهدات بر پایه عکس‌العمل نور هنگام نزدیکی به یک سیاه چاله و رسیدن به مرزی که به آن «مرز آهنیK» گفته می‌شود  انجام شده.

وجود این نوار مرزی قبلاً مورد تردید بود چون شواهد کافی برایش وجود نداشت. اما حالا با قاطعیت ثابت شده که این نوار مرزی وجود دارد و به‌عنوان یک معیار قابل قبول از جاذبه خردکننده سیاه‌چاله‌ها مورد قبول قرار گرفته‌است.

ماهواره سوزاکو آشکارساز اشعه‌ایکس و طیف‌نگار اشعه‌ایکس دارد. این دو دستگاه با هم می‌توانند طیف گسترده‌ای از انرژی‌های اشعه ایکس  به‌خصوص در سطوح انرژی بالا را شناسایی کنند.

برای شروع این مشاهدات، سیاه‌چاله‌هایی با جرم‌های فوق‌العاده زیاد در اولویت گرفته‌اند.

این گونه سیاه‌چاله‌ها در مرکز اغلب کهکشان‌ها وجود دارند و جرمشان میلیون‌ها تا میلیاردها برابر خورشید است و اندازه‌شان به وسعت کل منظومه شمسی ماست.

سیگنال‌های طیفی سیاه‌چاله‌هایی که «سوزاکو» آنها را ردیابی کرده ‌است پیش از این هم توسط ماهواره اروپایی «نیوتون» دیده شده بود، اما سوزاکو حساسیت بسیار بالاتری نسبت به انواع پیشین خود دارد.

مجموعه‌ای از مشاهدات صورت گرفته با سوزاکو نشان می‌دهد که مرز آهنی‌K در تمامی کهکشان‌ها وجود دارد و سیگنال‌های دریافتی از آن ناشی از وجود جاذبه شدید در جوار این مرز است.

به همین علت هدف بلندمدت اکتشافات فضایی ناسا بر مبنای کشف و شناسایی مرز آهنی‌K برای یافتن تصویری مشخص از یک سیاه‌چاله قرار گرفته است.

***

به تازگی ناسا با همکاری جمعی از دانشمندان ایتالیایی با استفاده از داده‌های ارسالی فضاپیمای «سویفت» برای اولین بار توانستند نوع موادی که از سیاه‌چاله‌ها به خارج از آن پرتاب می‌شوند را مشخص کنند.

مواد موجود در این فوران‌های سیاه‌چاله‌ای عموما در کوازارها و سایر اجرام سماوی نیز دیده می‌شوند این مواد اغلب با سرعت نزدیک به نور به خارج پرتاب می‌شوند. این تیم تحقیقاتی موفق به گشودن معمایی شده که پیشینه آن به دهه هفتاد میلادی برمی‌گردد.

فوران‌های مواد سیاه‌چاله‌ای عموما مرزهای کهکشان‌ها را برای صدها هزار سال نوری درمی‌نوردد.

آنها از منابع اولیه توزیع مواد و انرژی در جهان و همچنین کلید فهم و درک چگونگی  شکل‌گیری کهکشان‌ها و بسیاری معماهای گشوده نشده، همچون منشأ انرژی در جهان‌اند.

فوران‌های سیاه‌چاله‌ای یکی از بزرگ‌ترین پارادوکس‌های موجود در اخترشناسی هستند چراکه از یک سو هیچ چیزی در جهان ‌نمی‌تواند ازجاذبه فوق‌العاده شدید سیاه‌چاله‌ها بگریزد و از سوی دیگر مواد سیاه‌چاله‌ای با سرعت نور به فضای لایتناهی پرتاب می‌شوند.

ما هنوز نمی‌دانیم این فوران‌ها چگونه شکل می‌گیرند و تنها چیزی که تا حال به قطعیت دریافته‌ایم این است که از چه موادی تشکیل شده‌اند.

مبحث سیاه‌چاله‌ها برای چندین دهه است که به بحث داغ روز محافل علمی تبدیل شده‌است.

دانشمندان اکنون همگی بر این ایده اتفاق نظر دارند که مواد فورانی یا باید از الکترون و پوزیترون تشکیل شده باشند و یا از الکترون و پروتون.

البته اطلاعات حاصله از فضاپیمای سویفت شواهدی دال بر وجود پروتون در این مواد را دارد.

اغلب کوازارها نیر فوران‌هایی دارند. این تیم تحقیقاتی نوعی کوازار را با نام بلازار مورد بررسی قرار دادند. بلازارها کوازارهایی هستند که جهت فواران‌های‌شان همیشه رو به سمت ما است انگار که در مقابل یک لوله تفنگ قرارگرفته باشیم.

این تیم دو بلازار را مورد مطالعه قرار دادند 0212+735 و PKS 0537-286 که در فاصله ده میلیارد سال نوری از ما قرار دارند.

تا پیش از این، تلسکوپ‌ها قدرت دیدن جزییات فوران‌های سیاه‌چاله‌ای را که در طول موج‌های بین طول موج امواج اشعه ایکس و طول موج امواج اشعه گاما و با انرژی معادل ده کیلو الکترون ولت (keV) و حتی بیشتر به فضا پرتاب می‌شوند را نداشتند.

این تیم در مسیر تحقیقات خود به فوتون‌هایی برخورد کرده‌است که پس از رسیدن به حداکثر10 keV دچار افت انرژی می‌شوند. این همان فوتون‌های اشعه ایکس است که تا 10 keV  به اوج انرژی خود می‌رسند و سپس افت می‌کنند.

این کشف وجود زوج‌های الکترون پوزیترون را رد می‌کند. این تجزیه و تحلیل در چندین مرحله انجام شد. اطلاعات «سویفت» بر این اساس بود که سرعت پاشندگی مواد سیاه چاله‌ای 9/99درصد سرعت نور است.

باتوجه به این مسئله دانشمندان توانستند در وهله اول کل انرژیِ جنبشی این مواد را محاسبه کنند و در قدم بعدی با مقایسه بین میزان این انرژی جنبشی با میزان انرژی فوتون‌های نور، توانستند جرم مواد پاشنده و در نهایت ترکبیات آن را به‌دست آورند.

میزان جرم محاسبه شده تقریباً به اندازه جرم سیاره مشتری است به این صورت که مرکز سیاه چاله همانند یک مسلسل جرمی معادل مشتری را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به خارج از کهکشان پرتاب می‌کند و انرژی فوق‌العاده زیادی را در جهان تولید می‌کند.

این یافته یک سر آغاز مهم برای دانستن این نکته است که مواد چگونه شکل گرفته‌اند و هدفی برای فعالیت‌های آتی ناسا با استفاده از تلسکوپ فضاییGLA و ماهواره ژاپنی سوزاکو خواهد بود.

یک شنبه 11 / 6 / 1390برچسب:نجوم,ستارگان,علمی, :: 22:27 ::  نويسنده : MOHAMMAD

دانشمندان معتقدند علاوه بر همه سیارات ،کهکشان ها، و ستارگان که دیده می شوند، جهان شامل مواد تاریک بسیاری است مه کاملا ناپیداست.

اولین موجود زنده ای که در نوامبر 1957 به فضا مسافرت کرد، یک سگ روسی به نام لایکا بود.

اولین انسان فضانورد یوری گاگارین اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق بودکه در دوازدهم اوریل 1961 با سفینه فضایی وستک 1 بار به دور زمین گردش کرد .سفر او 108 دقیقه طول کشید.

پایونر 10 اولین کاوشگر فضایی بود کهمنظومه شمسی را ترک کرد. پایونر تصویر خورشید و هشت سیاره اش و همچنین تصویر یک زن و مرد را به همراه دارد،البته اگر موجودات با شعوری با ان برخوردد کنند.

جای پای فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشتند برای بیلیون ها سال باقی می ماند، زیرا که باد و یا بارانی در ماه وجود ندارد که جای پا را از بین ببرد.

یو ، یکی از قمر های مشتری، دارای اتشفشان های فعال بیشتری نسبت به هر قمر دیگر در منظومه شمسی است.

ستار گان رنگ های متفاوت دارند. ستارگان سفید و ابی داغ ترین ستارگان،ستاران زرد سردتر و ستارگان سرخ سردترین هستند.

در راه شیری می تواند 1000 میلیارد ستاره وجود داشته باشد، یعنی برای هر فرد ساکن کره زمین تقریبا 200 ستاره وجود دارد.

خورشید روزی 240 میلیون تن مواد سوختی را می سوزاند.

ما فقط یک طرف ماه را می بینیم زیرا زمان چرخش ماه به دور خود برابر زمان گردش آن به دور زمین است.

کهکشان امرات المسلسمه (اندرو مدا) د.ر ترین جرم در فضاست که می توان آن را بدون تلسکوپ دید. این مجموعه عظیم ستارگان، ملیارد ها کیلومتر دور تر ازفاصله ی زمین تا خورشید است

یک شنبه 11 / 6 / 1390برچسب:, :: 21:44 ::  نويسنده : MOHAMMAD

اختاپوس دامبو (Dumbo octopus)

این اختاپوس در اعماق 500 الی 5000 متری دریاهای عمیق ،در نواحی قطبی زندگی می کند این حیوان دارای دو پره ی برآمده ی گوش مانند است.این اختاپوس ازکرم ها و سخت پوستان تغذیه می کند.

 

 

موش کور دماغ ستاره ایStar-nosed mole

موش کور دماغ ستاره ای در شرق کانادا و شمال شرقی ایالت متحده زندگی می کند.این حیوان معمولاً در زمین های پست و مرطوب بسر می برد و ازحشرات آبزی و نرم تنان تغذیه می کند.این موش کوردرزمستان کاملاً فعال است و می تواند در میان برف تونل حفر کند و دررود خانه مملو از برف شنا کند.

یک شنبه 11 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:9 ::  نويسنده : MOHAMMAD
قورباغه

قورباغه پینوکیو، جانوری دوزیست از گونه ی بی‌دمان است، این قورباغه درختی زائده بلندی بر روی بینی اش دارد که در زمان فعالیت، به سمت بالا می رود و در زمان بی حرکتی به سمت پایین صورت قورباغه قرار می‌گیرد.

گمان می شود این قورباغه که به دلیل دماغ بلندش به پینوکیو شهرت یافته است از خانواده Litoria باشد که به قورباغه های درختی استرالیایی شناخته می شوند.

یک شنبه 10 / 6 / 1390برچسب:, :: 23:59 ::  نويسنده : MOHAMMAD

تكامل دندان‌هادر ماهي‌هاي گوشتخوار :

 

 به  راستي چرا و  چگونه ماهي‌هاي گوشتخوار افسانه‌اي (Piranha) كه در آب‌هاي آمريكاي جنوبي يافت

مي‌شوند، دندان‌دار شده‌اند؟ گروهي از محققان آرژانتيني، ونزوئلايي و آمريكايي با ارائه فسيلي از

استخوان‌هاي آرواره به اين سوال پاسخ داده‌اند.

 

 

اين سنگواره كه تاكنون ناشناخته مانده بود Megapiranha Paranesis نام دارد و فاصله بين ماهي‌هاي گوشتخوار وفامیل های گياهخوارشان را همچون پلي به هم پيوند مي‌دهد.ماهي‌هاي گوشتخوار امروزي داراي يك رديف دندان مثلثي شكل مانند تيغه‌هاي اره هستند، اما نزديك‌ترين خويشاوندانشان به نامPicus داراي دو رديف دندان مربعي شكل بوده‌اند كه احتمالا براي خوردن ميوه و دانه كاربرد داشته است.اين فسيل نشانگر الگويي ما بين اين دو گونه است و دندان‌هاي اين نمونه به شكل زيگزاگي رديف شده‌اند. اين موضوع نشان مي‌دهد دو رديف دندان ماهي‌هاي گياهخوار فشرده شده تا اين كه به شكل يك رديف در ماهي‌هاي گوشتخوار در آمده است. به نظر مي‌رسد دندان‌هاي رديف دوم به رديف اول منتقل شده و تغيير شكل داده‌اند.شايد Megapiranha يكي از مراحل مياني تكامل ماهي‌هاي گوشتخوار بوده‌اند. محققان براي يافتن جاي اين گونه فسيل شده در درخت تكاملي صدها نوع ماهي گوشتخوار امروزي و خويشاوندانشان را مورد بررسي قرار دادند.آنچه درباره اين گونه ماهي‌ها جالب به نظر مي‌رسد، خصوصيات منحصر به فردي است كه دندان‌هاي آنها دارد.هر يك از اين دندان‌ها مي‌تواند اطلاعات منحصر زيادي درباره نوع ماهي و خويشاوندان او در اختيار بگذارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد قرار گرفتن اين گونه فسيل شده در ميان ماهي‌هاي گوشتخوار و گياهخوار در درخت تكاملي منطقي باشد.اين فسيل در سال 1900ميلادي در تخته سنگ‌هاي رودخانه‌اي آمريكا كشف شد و تا به امروز مورد مطالعه قرار نگرفته بود. محققان معتقدند اين ماهي 8 تا 10 ميليون سال پيش در رودخانه Prana كه از كشور برزيل مي‌گذرد، زندگي مي‌كرد.مقايسه آرواره و دندان اين فسيل با گونه‌هاي امروزي نشان مي‌دهد اين ماهي حدود يك متر طول داشته، يعني 4 برابر ماهي‌هاي گوشتخوار امروزي بوده است. شايد اين ماهي يك رژيم غذايي متنوع داشته اگرچه به درستي مشخص نيست كه اين ماهي چه غذايي مي‌خورده است. معماي ديگري كه بدون جواب باقي مانده، اين است كه اين ماهي 7 دندان داشت در حالي كه ماهي‌هاي گوشتخوار امروزي 6 دندان دارند. شايد در طول دوران تكامل دو دندان يكي شده يا يك دندان كاملا از بين رفته است

 

پنج شنبه 10 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:59 ::  نويسنده : MOHAMMAD
 

بدن انسان شگفتي هاي زيادي دارد که باعث حيرت محققاني مي شود که در اين زمينه به تحقيقات مي پردازند. به گوشه اي از اين شگفتي ها به نقل از سايت«Prevention» توجه کنيد.

*هر دقيقه، حدود ۳ ميليون سلول در بدن انسان از بين مي رود.

*گرد و خاکي که در منزل يافت مي شود، اغلب از پوست مرده انسان ها شکل گرفته است.

*نسبت به روز، شب هنگام مغز فعال تر است.

*۸۰ درصد مغز از آب تشکيل شده است.

*به طور متوسط،روزانه هر انسان ۶۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست مي دهد.

*قوي ترين عضله در بدن انسان زبان است.

*براي برداشتن يک گام، بدن از حدود ۲۰۰ عضله استفاده مي کند.

*در هر کف پا، حدود يک تريليون باکتري موجود است.

*۶ ماه قبل از به دنيا آمدن جنين، دندان ها شروع به رشد مي کند.

*به هنگام ترسيدن، گوش موم بيشتري توليد مي کند.

*روزي ۳۶ هزار گالن خون از طريق قلب در بدن پمپاژ مي شود.

*در دو کف پاي انسان حدود ۲۵۰ هزار غده عرق وجود دارد.

*به هنگام سخن گفتن، ۷۲ عضله به کار برده مي شود.

*قلب زنان از قلب مردان تندتر مي زند.

*به هنگام عطسه زدن، تمامي عملکرد بدن از جمله قلب به مدت يک ثانيه متوقف مي شود.

*در هر ثانيه، ۱۵ ميليون گلبول قرمز از بين مي رود.

*طي روز، به طور متوسط۳۱ هزار و ۵۰۰ کلمه توسط هر انسان گفته مي شود.

*پرخوري باعث کاهش قدرت شنوايي مي شود.

*گروه خوني «o» معروف ترين گروه خوني است.

*هيچ انساني نمي تواند خود را قلقلک دهد.

پنج شنبه 10 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:57 ::  نويسنده : MOHAMMAD

دوستان ! آیا تاکنون چقدر به شگفتی های بدن انسان فکر کرده اید ؟ مثلاً چرا پوست بدن انسان ها رنگ های مختلف دارد ؟ چرا بعضی سفید و برخی سیاه و عده ای گندم گون هستند ؟ و یا چرا و چگونه با چشم خود اجسام را با رنگ های مختلف می بینیم ؟ ! تفکر در هریک از موارد یاد شده و کشف علت های ان انسان را بیش از پیش با شگفتی های آفرینش خداوند آشنا می کند . در برنامه امروز هر یک از موارد یاد شده را توضیح می دهیم .
دوستان ! یکی از شگفتی های خلقت انسان تنوع رنگ انسان هاست . واقعاً این اختلاف در رنگ پوست چیست ؟ برای پاسخ به این سوال باید یک رشته از اعمال شیمیایی را که در بدن و پوست انجام می گیرد بررسی کنیم .
دربافت های پوست بدن کروموزن ها نهفته اند . کروموژن یعنی رنگ دانه یا رنگیزه که برای پوست تولید رنگ می کند . جالب اینجاست که که کروموزن ها خودشان بی رنگ هستند و برخی آنزیم ها تاثیر می گذارند و در پوست رنگ خاصی پدید می آورند .
اگر شخصی فاقد کروموزن باشد در این صورت آن فرد بی رنگ و بور می شود . در افریقا بورهایی وجود دارند که سفید تر از سفیدترین انسان ها هستند .
عزیزان ! ماده رنگین دیگری که در پوست یافت می شود و رنگ سیاه تولید می کند ملانین است . رنگ دانه های ملانین به خودی خود قهوه ای هستند ولی چون در محلی کتراکم شود ، رنگ سیاه به چشم می آورند . اگر شما به چند روزی به طور مداوم در زیر نور آفتاب بنشینید اشعه ماوراء بنفش مقدار بیشتری ملانین در پوست شما تولید می کند و در نتیجه پوست شما ، رنگ قهوه ای سوخته به خود می گیرد و شما به اصطلاح می گویید من سیاه شده ام .
دوستان ! گرچه از نظر علمی علت اختلاف رنگ پوست انسان ها ترکیبات شیمیایی بدن می باشد ولی اگر به مفاهیم دینی و اسلامی رجوع کنیم در کنار این عوامل به یکسری علل خارجی هم اشاره دارند که مهمترین آن ها تشخیص گروه ها و دسته های مختلف انسانی در قالب قبایل ، طوایف ، جوامع و ملت هاست که از یکدیگر متمایزگردند .
اما در نهایت خداوند بزرگ به انسان ها می گوید : هیچ کدام از شما به خاطر رنگ پوست برتری ندارید مگر به سبب تقوی . برای توضیح بیشتر این مسئله به توضیحات کارشناس محترم برنامه گوش فرا می دهیم .
توضیح درباره آیه قرآن که در مورد رنگ پوست ( سیاه و سفید ) است که برای متمایز ساختن قبایل و گرو هاست و اینکه ان اکرمکم عندالله اتقاکم .
یاران ! از دیگر شگفتی های بدن انسان دیدن رنگ های متنوع با وسیله اعجاب انگیز چشم است . چرا و چگونه ما رنگ سرخ و سفید و زرد و سیاه و دیگر رنگ ها را می بینیم و از هم تشخیص می دهیم ؟
دانشمندان ثابت کرده اند که ما رنگ های گوناگون را تشخیص می دهیم چون از تجربه روانی خود استفاده می کنیم . از این حرف تعجب می کنید ، این یکی دیگر از شگفتی هاست که بدانید کار چشم دیدن نیست ، بلکه چشم فقط تحت تاثیر نور و عوامل خارجی قرار می گیرد ، سپس این مغز ماست که عمل دیدن را انجام می دهد ، پس در واقع این مغز است که اجسام را می بیند . هنگامی که تصویری از راه چشم به مغز مخابره می گردد ، سلول های مغز درباره آن و چگونگی هایش قضاوت می کنند ، پس برای اینکه چیزی یا رنگی را ببینیم ، باید نخست تصویر آن را از راه چشم دریافت کرده باشد .
دوستان ! دانشمندان می گویند : چشم انسان دارای سه رشته اعصاب است . اگر هر سه رشته از این اعصاب در یک زمان به یک اندازه تحت تاثیر نورخارجی قرار بگیرند ، ما رنگ سفید را خواهیم دید ولی اگر بیشتر نور سبز وارد چشم ما شود و در نتیجه اعصاب سبز ما را تحت تاثیر قرار دهد در این هنگام رنگ سبز را می بینیم ، اما وقتی نور زرد وارد چشم ما شود اعصاب مربوط به رنگ های سبز و قرمز با هم تحریک می شوند در نتیجه ما رنگ زرد را مشاهده می کنیم ، و به همین ترتیب میزان و مفدار نورهای مختلف ، یک قسمت از رشته های اعصاب چشم و سلول های مغزی را تحریک می کنند و به همان میزان ترکیب رنگ ها هم عوض می شوند و ما می توانیم رنگ های ارغوانی ، قهوه ای ، پسته ای و دیگر رنگ ها را ببینیم

جمعه 9 / 6 / 1390برچسب:, :: 22:32 ::  نويسنده : MOHAMMAD

برای دیدن تمامی عکس ها لطفاً به ادامه ی مطلب بروید



ادامه مطلب ...
جمعه 9 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:31 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 طوطي و بقال

يك فروشنده در دكان خود, يك طوطي سبز و زيبا داشت. طوطي, مثل

آدم‌ها حرف مي‌زد و زبان انسان‌ها را بلد بود. نگهبان فروشگاه بود و با

مشتري‌ها شوخي مي‌كرد و آنها را مي‌خنداند. و بازار فروشنده را گرم

مي‌كرد.

يك روز از يك فروشگاه به طرف ديگر پريد. بالش به شيشة روغن

خورد. شيشه افتاد و نشكست و روغن‌ها ريخت. وقتي فروشنده آمد,

ديد كه روغن‌ها ريخته و دكان چرب و كثيف شده است. فهميد كه كار

طوطي است. چوب برداشت و بر سر طوطي زد. سر طوطي زخمي

شد و موهايش ريخت و كَچَل شد. سرش طاس طاس شد.

طوطي ديگر سخن نمي‌گفت و شيرين سخني نمي‌كرد. فروشنده و

مشتري‌هايش ناراحت بودند. مرد فروشنده از كار خود پيشمان بود و

مي‌گفت كاش دستم مي‌شكست تا طوطي را نمي‌زدم او دعا

مي‌كرد تا طوطي دوباره سخن بگويد و بازار او را گرم كند.

روزي فروشنده غمگين كنار دكان نشسته بود. يك مرد كچل طاس از

خيابان مي‌گذشت سرش صاف صاف بود مثل پشت كاسة مسي.

ناگهان طوطي گفت: اي مرد كچل , چرا شيشة روغن را شكستي و

كچل شدي؟

تو با اين كار به انجمن كچل‌ها آمدي و عضو انجمن ما شدي؟ نبايد

روغن‌ها را مي‌ريختي. مردم از مقايسة طوطي خنديدند. او فكر

مي‌كرد هر كه كچل باشد. روغن ريخته است.

طوطي و بازرگان

بازرگاني يك طوطي زيبا و شيرين سخن در قفس داشت. روزي كه

آمادة سفرِ به هندوستان بود. از هر يك از خدمتكاران و كنيزان خود

پرسيد كه چه ارمغاني برايتان بياورم, هر كدام از آنها چيزي سفارش

دادند. بازرگان از طوطي پرسيد: چه سوغاتي از هند برايت بياورم؟

طوطي گفت: اگر در هند به طوطيان رسيدي حال و روز مرا براي آنها

بگو. بگو كه من مشتاق ديدار شما هستم. ولي از بخت بد در قفس

گرفتارم. بگو به شما سلام مي‌رساند و از شما كمك و راهنمايي

مي‌خواهد. بگو آيا شايسته است من مشتاق شما باشم و در اين

قفس تنگ از درد جدايي و تنهايي بميرم؟ وفاي دوستان كجاست؟ آيا

رواست كه من در قفس باشم و شما در باغ و سبزه‌زار. اي ياران از اين

مرغ دردمند و زار ياد كنيد. ياد ياران براي ياران خوب و زيباست. مرد

بازرگان, پيام طوطي را شنيد و قول داد كه آن را به طوطيان هند

برساند. وقتي به هند رسيد. چند طوطي را بر درختان جنگل ديد. اسب

را نگهداشت و به طوطي‌ها سلام كرد و پيام طوطي خود را گفت:

ناگهان يكي از طوطيان لرزيد و از درخت افتاد و در دم جان داد. بازرگان

از گفتن پيام, پشيمان شد و گفت من باعث مرگ اين طوطي شدم,

حتماً اين طوطي با طوطي من قوم و خويش بود. يا اينكه اين دو يك

روح‌اند درد دو بدن. چرا گفتم و اين بيچاره را كشتم. زبان در دهان مثل

سنگ و آهن است. سنگ و آهن را بيهوده بر هم مزن كه از دهان آتش

بيرون مي‌پرد. جهان تاريك است مثل پنبه‌زار, چرا در پنبه‌زار آتش

مي‌اندازي. كساني كه چشم مي‌بندند و جهاني را با سخنان خود آتش

مي‌كشند ظالمند.

عالَمي را يك سخن ويران كند روبهان مرده را شيران كند

بازرگان تجارت خود را با دردمندي تمام كرد و به شهر خود بازگشت, و

براي هر يك از دوستان و خدمتكاران خود يك سوغات آورد. طوطي

گفت: ارمغان من كو؟ آيا پيام مرا رساندي؟ طوطيان چه گفتند؟

بازرگان گفت: من از آن پيام رساندن پشيمانم. ديگر چيزي نخواهم

گفت. چرا من نادان چنان كاري كردم ديگر ندانسته سخن نخواهم

گفت. طوطي گفت: چرا پيشمان شدي؟ چه اتفاقي افتاد؟ چرا

ناراحتي؟ بازرگان چيزي نمي‌گفت. طوطي اسرار كرد. بازرگان گفت:

وقتي پيام تو را به طوطيان گفتم, يكي از آنها از درد تو آگاه بود لرزيد و

از درخت افتاد و مرد. من پشيمان شدم كه چرا گفتم؟ امّا پشيماني

سودي نداشت سخني كه از زبان بيرون جست مثل تيري است كه از

كمان رها شده و برنمي‌گردد. طوطي چون سخن بازرگان را شنيد,

لرزيد و افتاد و مُرد. بازرگان فرياد زد و كلاهش را بر زمين كوبيد, از

ناراحتي لباس خود را پاره كرد, گفت: اي مرغ شيرين! زبان من چرا

چنين شدي؟ اي دريغا مرغ خوش سخن من مُرد. اي زبان تو مايه زيان

و بيچارگي من هستي.

اي زبان هم آتـشي هم خرمني چند اين آتش در اين خرمن زني؟

اي زبان هم گنج بي‌پايان تويي اي زبـان هم رنج بي‌درمان تويي

بازرگان در غم طوطي ناله كرد, طوطي را از قفس در آورد و بيرون

انداخت, ناگهان طوطي به پرواز درآمد و بر شاخ درخت بلندي نشست.

بازرگان حيران ماند. و گفت: اي مرغ زيبا, مرا از رمز اين كار آگاه كن. آن

طوطيِ هند به تو چه آموخت, كه چنين مرا بيچاره كرد. طوطي گفت:

او به من با عمل خود پند داد و گفت ترا به خاطر شيرين زباني‌ات در

قفس كرده‌اند , براي رهايي بايد ترك صفات كني. بايد فنا شوي. بايد

هيچ شوي تا رها شوي. اگر دانه باشي مرغها ترا مي‌خورند. اگر غنچه

باشي كودكان ترا مي‌چينند. هر كس زيبايي و هنر خود را نمايش دهد.

صد حادثة بد در انتظار اوست. دوست و دشمن او را نظر مي‌زنند.

دشمنان حسد و حيله مي‌ورزند. طوطي از بالاي درخت به بازرگان پند

و اندرز داد و خداحافظي كرد. بازرگان گفت: برو! خدا نگه دار تو باشد.

تو راه حقيقت را به من نشان دادي من هم به راه تو مي‌روم. جان من

از طوطي كمتر نيست. براي رهايي جان بايد همه چيز را ترك كرد.

***

شیر بی سر و دم

در شهر قزوين(1) مردم عادت داشتند كه با سوزن بر پُشت و بازو و

دست خود نقش‌هايي را رسم كنند, يا نامي بنويسند، يا شكل انسان و

حيواني بكشند. كساني كه در اين كار مهارت داشتند «دلاك» ناميده

مي‌شدند. دلاك , مركب را با سوزن در زير پوست بدن وارد مي‌كرد و

تصويري مي‌كشيد كه هميشه روي تن مي‌ماند.

روزي يك پهلوان قزويني پيش دلاك رفت و گفت بر شانه‌ام عكس يك

شير را رسم كن. پهلوان روي زمين دراز كشيد و دلاك سوزن را

برداشت و شروع به نقش زدن كرد. اولين سوزن را كه در شانة پهلوان

فرو كرد. پهلوان از درد داد كشيد و گفت: آي! مرا كشتي. دلاك گفت:

خودت خواسته‌اي, بايد تحمل كني, پهلوان پرسيد: چه تصويري نقش

مي‌كني؟ دلاك گفت: تو خودت خواستي كه نقش شير رسم كنم.

پهلوان گفت از كدام اندام شير آغاز كردي؟ دلاك گفت: از دُم شير.

&nb

جمعه 9 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:25 ::  نويسنده : MOHAMMAD
 اشعار پروين اعتصامي-1
-1


 

 
ابيات : ٥٢

اي دوست، تا که دسترسي داري
حاجت بر آر اهل تمنا را
زيراک جستن دل مسکينان
شايان سعادتي است توانا را
از بس بخفتي، اين تن آلوده
آلود اين روان مصفا را
از رفعت از چه با تو سخن گويند
نشناختي تو پستي و بالا را
مريم بسي بنام بود لکن
رتبت يکي است مريم عذرا را
بشناس ايکه راهنوردستي
پيش از روش، درازي و پهنا را
خود راي مي‌نباش که خودرايي
راند از بهشت، آدم و حوا را
پاکي گزين که راستي و پاکي
بر چرخ بر فراشت مسيحا را
آنکس ببرد سود که بي انده
آماج گشت فتنه‌ي دريا را
اول بديده روشني آموز
زان پس بپوي اين ره ظلما را
پروانه پيش از آنکه بسوزندش
خرمن بسوخت وحشت و پروا را
شيريني آنکه خورد فزون از حد
مستوجب است تلخي صفرا را
اي باغبان، سپاه خزان آمد
بس دير کشتي اين گل رعنا را
بيمار مرد بسکه طبيب او
بيگاه کار بست مداوا را
علم است ميوه، شاخه‌ي هستي را
فضل است پايه، مقصد والا را
نيکو نکوست، غازه و گلگونه
نبود ضرور چهره‌ي زيبا را
عاقل بوعده‌ي بره‌ي بريان
ندهد ز دست نزل مهنا را
اي نيک، با بدان منشين هرگز
خوش نيست وصله جامه‌ي ديبا را
گردي چو پاکباز، فلک بندد
بر گردن تو عقد ثريا را
صياد را بگوي که پر مشکن
اين صيد تيره روز بي آوا را
اي آنکه راستي بمن آموزي
خود در ره کج از چه نهي پا را
خون يتيم در کشي و خواهي
اي دل عبث مخور غم دنيا را
فکرت مکن نيامده فردا را
کنج قفس چو نيک بينديشي
چون گلشن است مرغ شکيبا را
بشکاف خاک را و ببين آنگه
بي مهري زمانه‌ي رسوا را
اين دشت، خوابگاه شهيدانست
فرصت شمار وقت تماشا را
از عمر رفته نيز شماري کن
مشمار جدي و عقرب و جوزا را
دور است کاروان سحر زينجا
شمعي ببايد اين شب يلدا را
در پرده صد هزار سيه کاريست
اين تند سير گنبد خضرا را
پيوند او مجوي که گم کرد است
نوشيروان و هرمز و دارا را
اين جويبار خرد که مي‌بيني
از جاي کنده صخره‌ي صما را
آرامشي ببخش تواني گر
اين دردمند خاطر شيدا را
افسون فساي افعي شهوت را
افسار بند مرکب سودا را
پيوند بايدت زدن اي عارف
در باغ دهر حنظل و خرما را
زاتش بغير آب فرو ننشاند
سوز و گداز و تندي و گرما را
پنهان هرگز مي‌نتوان کردن
از چشم عقل قصه‌ي پيدا را
ديدار تيره‌روزي نابينا
عبرت بس است مردم بينا را
باغ بهشت و سايه‌ي طوبي را
نيکي چه کرده‌ايم که تا روزي
نيکو دهند مزد عمل ما را
انباز ساختيم و شريکي چند
پروردگار صانع يکتا را
برداشتيم مهره‌ي رنگين را
بگذاشتيم لل لالا را
آموزگار خلق شديم اما
نشناختيم خود الف و با را
بت ساختيم در دل و خنديديم
بر کيش بد، برهمن و بودا را
اي آنکه عزم جنگ يلان داري
اول بسنج قوت اعضا را
از خاک تيره لاله برون کردن
دشوار نيست ابر گهر زا را
ساحر، فسون و شعبده انگارد
نور تجلي و يد بيضا را
در دام روزگار ز يکديگر
نتوان شناخت پشه و عنقا را
در يک ترازو از چه ره اندازد
گوهرشناس، گوهر و مينا را
هيزم هزار سال اگر سوزد
ندهد شميم عود مطرا را
بر بوريا و دلق، کس اي مسکين
نفروختست اطلس و خارا را
ظلم است در يکي قفس افکندن
مردار خوار و مرغ شکرخا را
خون سر و شرار دل فرهاد
سوزد هنوز لاله‌ي حمرا را
پروين، بروز حادثه و سختي
در کار بند صبر و مدارا را
 

*******

تعداد ابيات : ١٨

کار مده نفس تبه کار را
در صف گل جا مده اين خار را
کشته نکودار که موش هوي
خورده بسي خوشه و خروار را
چرخ و زمين بنده‌ي تدبير تست
بنده مشو درهم و دينار را
همسر پرهيز نگردد طمع
با هنر انباز مکن عار را
اي که شدي تاجر بازار وقت
بنگر و بشناس خريدار را
چرخ بدانست که کار تو چيست
ديد چو در دست تو افزار را
بار وبال است تن بي تميز
روح چرا مي‌کشد اين بار را
کم دهدت گيتي بسياردان
به که بسنجي کم و بسيار را
تا نزند راهروي را بپاي
به که بکوبند سر مار را
خيره نوشت آنچه نوشت اهرمن
پاره کن اين دفتر و طومار را
هيچ خردمند نپرسد ز مست
مصلحت مردم هشيار را
روح گرفتار و بفکر فرار
فکر همين است گرفتار را
آينه‌ي تست دل تابناک
بستر از اين آينه زنگار را
دزد بر اين خانه از آنرو گذشت
تا بشناسد در و ديوار را
چرخ يکي دفتر کردارهاست
پيشه مکن بيهده کردار را
دست هنر چيد، نه دست هوس
ميوه‌ي اين شاخ نگونسار را
رو گهري جوي که وقت فروش
خيره کند مردم بازار را
در همه جا راه تو هموار نيست
مست مپوي اين ره هموار را
 

*******

تعداد ابيات : ١٦

رهائيت بايد، رها کن جهانرا
نگهدار ز آلودگي پاک جانرا
بسر برشو اين گنبد آبگون را
بهم بشکن اين طبل خالي ميانرا
گذشتنگه است اين سراي سپنجي
برو باز جو دولت جاودانرا
زهر باد، چون گرد منما بلندي
که پست است همت، بلند آسمانرا
برود اندرون، خانه عاقل نسازد
که ويران کند سيل آن خانمانرا
چه آسان بدامت درافکند گيتي
چه ارزان گرفت از تو عمر گرانرا
ترا پاسبان است چشم تو و من
همي خفته مي‌بينم اين پاسبانرا
سمند تو زي پرتگاه از چه پويد
ببين تا بدست که دادي عنانرا
ره و رسم بازارگاني چه داني
تو کز سود نشناختستي زيانرا
يکي کشتي از دانش و عزم بايد
چنين بحر پر وحشت بيکرانرا
زمينت چو اژدر بناگه ببلعد
تو باري غنيمت شمار اين زمانرا
فروغي ده اين ديده‌ي کم ضيا را
توانا کن اين خاطر ناتوانرا
تو اي ساليان خفته، بگشاي چشمي
تو اي گمشده، بازجو کاروانرا
مفرساي با تيره‌رائي درون را
ميالاي با ژاژخائي دهانرا
ز خوان جهان هر که را يک نواله
بدادند و آنگه ربودند خوانرا
به بستان جان تا گلي هست، پروين
تو خود باغباني کن اين بوستانرا
 

*******

تعداد ابيات : ٤٠

يکي پرسيد از سقراط کز مردن چه خواندستي
بگفت اي بيخبر، مرگ از چه نامي زندگاني را
اگر زين خاکدان پست روزي بر پري بيني
که گردونها و گيتي‌هاست ملک آن جهاني را
چراغ روشن جانرا مکن در حصن تن پنهان
مپيچ اندر ميان خرقه، اين ياقوت کاني را
مخسب آسوده اي برنا که اندر نوبت پيري
به حسرت ياد خواهي کرد ايام جواني را
به چشم معرفت در راه بين آنگاه سالک شو
که خواب آلوده نتوان يافت عمر جاوداني را
ز بس مدهوش افتادي تو در ويرانه گيتي
بحيلت ديو برد اين گنجهاي رايگاني را
دلت هرگز نميگشت اين چنين آلوده و تيره
اگر چشم تو ميدانست شرط پاسباني را
متاع راستي پيش آر و کالاي نکوکاري
من از هر کار بهتر ديدم اين بازارگاني را
بهل صباغ گيتي را که در يک خم زند آخر
سپيد و زرد و مشکين و کبود و ارغواني را
حقيقت را نخواهي ديد جز با ديده‌ي معني
نخواهي يافتن در دفتر ديو اين معاني را
بزرگاني که بر شالوده‌ي جان ساختند ايوان
خريداري نکردند اين سراي استخواني را
اگر صد قرن شاگردي کني در مکتب گيتي
نياموزي ازين بي مهر درس مهرباني را
بمهمانخانه‌ي آز و هوي جز لاشه چيزي نيست
براي لاشخواران واگذار اين ميهماني را
بسي پوسيده و ارزان گران بفروخت اهريمن
دليل بهتري نتوان شمردن هر گراني را
ز شيطان بدگمان بودن نويد نيک فرجاميست
چو خون در هر رگي بايد دواند اين بدگماني را
نهفته نفس سوي مخزن هستي رهي دارد
نهاني شحنه‌اي ميبايد اين دزد نهاني را
چو ديوان هر نشان و نام ميپرسند و ميجويند
همان بهتر که بگزينيم بي نام و نشاني را
تمام کارهاي ما نميبودند بيهوده
اگر در کار مي‌بستيم روزي کارداني را
هزاران دانه افشانديم و يک گل زانميان نشکفت
بشورستان تبه کرديم رنج باغباني را
بگردانديم روي از نور و بنشستيم با ظلمت
رها کرديم باقي را و بگرفتيم فاني را
شبان آز را با گله‌ي پرهيز انسي نيست
بگرگي ناگهان خواهد بدل کردن شباني را
همه باد بروت است اندرين طبع نکوهيده
بسيلي سرخ کردستيم روي زعفراني را
بجاي پرده تقوي که عيب جان بپوشاند
ز جسم آويختيم اين پرده‌هاي پرنياني را
چراغ آسماني بود عقل اندر سر خاکي
ز باد عجب کشتيم اين چراغ آسماني را
بيفشانديم جان! اما به قربانگاه خودبيني
چه حاصل بود جز ننگ و فساد اين جانفشاني را
چرا بايست در هر پرتگه مرکب دوانيدن
چه فرجامي است غير از اوفتادن بدعناني را
شراب گمرهي را ميشکستيم ار خم و ساغر
بپايان ميرسانديم اين خمار و سرگراني را
نشان پاي روباه است اندر قلعه‌ي امکان
بپر چون طائر دولت، رها کن ماکياني را
تو گه سرگشته‌ي جهلي و گه گم گشته‌ي غفلت
سر و سامان که خواهد داد اين بي خانماني را
ز تيغ حرص، جان هر لحظه‌اي صد بار ميميرد
تو علت گشته‌اي اين مرگهاي ناگهاني را
رحيل کاروان وقت مي‌بينند بيداران
براي خفتگان ميزن دراي کارواني را
در آن ديوان که حق حاکم شد و دست و زبان شاهد
نخواهد بود بازار و بها چيره‌زباني را
نبايد تاخت بر بيچارگان روز توانائي
بخاطر داشت بايد روزگار ناتواني را
تو نيز از قصه‌هاي روزگار باستان گردي
بخوان از بهر عبرت قصه‌هاي باستاني را
پرند عمر يک ابريشم و صد ريسمان دارد
ز انده تار بايد کرد پود شادماني را
يکي زين سفره نان خشک برد آن ديگري حلوا
قضا گوئي نميدانست رسم ميزباني را
معايب را نميشوئي، مکارم را نميجوئي
فضيلت ميشماري سرخوشي و کامراني را
مکن روشن‌روان را خيره انباز سيه‌رائي
که نسبت نيست باتيره‌دلي روشن رواني را
درافتادي چو با شمشير نفس و در نيفتادي
بميدانها تواني کار بست اين پهلواني را
ببايد کاشتن در باغ جان از هر گلي، پروين
بر اين گلزار راهي نيست باد مهرگاني را
 

*******

تعداد ابيات : ١٦

اي کنده سيل فتنه ز بنيادت
وي داده باد حادثه بر بادت
در دام روزگار چرا چونان
شد پايبند، خاطر آزادت
تنها نه خفتن است و تن آساني
مقصود ز آفرينش و ايجادت
نفس تو گمره است و همي ترسم
گمره شوي، چو او کند ارشادت
دل خسرو تن است، چو ويران شد
ويرانه‌اي چسان کند آبادت
غافل بزير گنبد فيروزه
بگذشت سال عمر ز هفتادت
بس روزگار رفت به پيروزي
با تيرماه و بهمن و خردادت
هر هفته و مهي که به پيش آمد
بر پيشباز مرگ فرستادت
داري سفر به پيش و همي بينم
بي رهنما و راحله و زادت
کرد آرزو پرستي و خود بيني
بيگانه از خداي، چو شدادت
تا از جهان سفله نه‌اي فارغ
هرگز نخواند اهل خرد رادت
اين کور دل عجوزه‌ي بي شفقت
چون طعمه بهر گرگ اجل زادت
روزيت دوست گشت و شبي دشمن
گاهي نژند کرد و گهي شادت
اي بس ره اميد که بربستت
اي بس در فريب که بگشادت
هستي تو چون کبوتر کي مسکين
بازي چنين قوي شده صيادت
پروين، نهفته ديويت آموزد
ديو زمانه، گر شود استادت
 

*******

تعداد ابيات : ٥٧

اي بيخبر، اين شمع شام تار است
کفتار گرسنه چه ميشناسد
کهو بره پروار يا نزار است
بيهوده مکوش اي طبيب ديگر
بيمار تو در حال احتضار است
بايد که چراغي بدست گيرد
در نيمه‌شب آنکس که رهگذار است
امسال چنان کن که سود يابي
اندوهت اگر از زيان پار است
آسايش صد سال زندگاني
خوشنودي روزي سه و چهار است
بار و بنه‌ي مردمي هنر شد
بار تو گهي عيب و گاه عار است
انديشه کن از فقر و تنگدستي
اي آنکه فقيريت در جوار است
گلچين مشو ايدوست کاندرين باغ
يک غنچه جليس هزار خار است
بيچاره در افتد، زبون دهد جان
صيدي که در اين دامگه دچار است
بيش از همه با خويشتن کند بد
آنکس که بدخلق خواستار است
اي راهنورد ره حقيقت
هشدار که ديوت رکابدار است
اي دوست، مجازات مستي شب
هنگام سحر، سستي خمار است
آنکس که از اين چاه ژرف تيره
با سعي و عمل رست، رستگار است
يک گوهر معني ز کان حکمت
در گوش، چو فرخنده گوشوار است
هرجا که هنرمند رفت گو رو
گر کابل و گر چين و قندهار است
فضل است که سرمايه‌ي بزرگي است
علم است که بنياد افتخار است
کس را نرساند چرا بمنزل
گر توسن افلاک راهوار است
يکدل نشود اي فقيه با کس
آنرا که دل و ديده صد هزار است
چون با دگران نيست سازگاريش
با تو مشو ايمن که سازگار است
از ساحل تن گر کناره گيري
سود تو درين بحر بي کنار است
از بنده جز آلودگي چه خيزد
پاکي صفت آفريدگار است
از خون جگر، نافه پروراندن
تنها هنر آهوي تتار است
ز ابليس ره خود مپرس گرچه
در باديه‌ي کعبه رهسپار است
پيراهن يوسف چرا نيارند
يعقوب بکنعان در انتظار است
بيدار شو اي گوهري که انکشت
در جايگاه در شاهوار است
گفتار تو همواره از تو، پروين
در صفحه‌ي ايام يادگار است
همت گهر وقت را ترازوست
طاعت شتر نفس را مهار است
در دوک امل ريسمان نگردد
آن پنبه که همسايه‌ي شرار است
کالا مبر اي سودگر بهمراه
کاين راه نه ايمن ز گير و دار است
اي روح سبک بر سپهر برپر
کاين جسم گران عاقبت غبار است
بس کن به فراز و نشيب جستن
اين رسم و ره اسب بي فسار است
طوطي نکند ميل سوي مردار
اين عادت مرغان لاشخوار است
هرچند که ماهر بود فسونگر
فرجام هلاکش ز نيش مار است
عمر گذران را تبه مگردان
بعد از تو مه و هفته بيشمار است
زنداني وقت عزيز، اي دل
همواره در انديشه‌ي فرار است
از جهل مسوزش بروز روشن
اي دل، فلک سفله کجمدار است
صد بيم خزانش بهر بهار است
باغي که در آن آشيانه کردي
منزلگه صياد جانشکار است
از بدسري روزگار بي باک
غمگين مشو ايدوست، روزگار است
يغماگر افلاک، سخت بازوست
دردي کش ايام، هوشيار است
افسانه‌ي نوشيروان و دارا
ورد سحر قمري و هزار است
ز ايوان مدائن هنوز پيدا
بس قصه‌ي پنهان و آشکار است
اورنگ شهي بين که پاسبانش
زاغ و زغن و گور و سوسمار است
بيغوله‌ي غولان چرا بدينسان
آن کاخ همايون زرنگار است
از ناله‌ي ني قصه‌اي فراگير
بس نکته در آن ناله‌هاي زار است
در موسم گل، ابر نوبهاري
بر سرو و گل و لاله اشکبار است
آورده ز فصل بهار پيغام
اين سبزه که بر طرف جويبار است
در رهگذر سيل، خانه کردن
بيرون شدن از خط اعتبار است
تعويذ بجوي از درستکاري
اهريمن ايام نابکار است
آشفته و مستيم و بر گذرگاه
سنگ و چه و دريا و کوهسار است
دل گرسنه ماندست و روح ناهار
تن را غم تدبير احتکار است
آن شحنه که کالا ربود دزد است
آن نور که کاشانه سوخت نار است
خوش آنکه ز حصن جهان برونست
شاد آنکه بچشم زمانه خوار است
از قله‌ي اين بيمناک کهسار
خونابه روان همچو آبشار است
بار جسد از دوش جان فرو نه
آزاده روان تو زير بار است
اين گوهر يکتاي عالم افروز
در خاک بدينگونه خاکسار است
فردا ز تو نايد توان امروز
رو کار کن اکنون که وقت کار است
 

*******

تعداد ابيات : ١٣

آهوي روزگار نه آهوست، اژدر است
آب هوي و حرص نه آبست، آذر است
زاغ سپهر، گوهر پاک بسي وجود
بنهفت زير خاک و ندانست گوهر است
در مهد نفس، چند نهي طفل روح را
اين گاهواره رادکش و سفله‌پرور است
هر کس ز آز روي نهفت از بلا رهيد
آنکو فقير کرد هواي را توانگر است
در رزمگاه تيره‌ي آلودگان نفس
روشندل آنکه نيکي و پاکيش مغفر است
در نار جهل از چه فکنديش، اين دلست
در پاي ديو از چه نهاديش، اين سر است
شمشيرهاست آخته زين نيلگون نيام
خونابه‌هانهفته در اين کهنه ساغر است
تا در رگ تو مانده يکي قطره خون بجاي
در دست آز از پي فصد تو نشتر است
همواره ديد و تيره نگشت، اين چه ديده‌ايست
پيوسته کشت و کندنگشت، اين چه خنجر است
داني چه گفت نفس بگمراه تيه خويش
زين راه بازگرد، گرت راه ديگر است
در دفتر ضمير، چو ابليس خط نوشت
آلوده گشت هرچه بطومار و دفتر است
مينا فروش چرخ ز مينا هر آنچه ساخت
سوگند ياد کرد که ياقوت احمر است
از سنگ اهرمن نتوان داشت ايمني
تا بر درخت بارور زندگي بر است
 

*******

تعداد ابيات : ٤٨

اي عجب! اين راه نه راه خداست
زانکه در آن اهرمني رهنماست
قافله بس رفت از اين راه، ليک
کس نشد آگاه که مقصد کجاست
راهرواني که درين معبرند
فکرتشان يکسره آز و هواست
اي رمه، اين دره چراگاه نيست
اي بره، اين گرگ بسي ناشتاست
تا تو ز بيغوله گذر ميکني
رهزن طرار تو را در قفاست
ديده ببندي و درافتي بچاه
اين گنه تست، نه حکم قضاست
لقمه‌ي سالوس کرا سير کرد
چند بر اين لقمه تو را اشتهاست
نفس، بسي وام گرفت و نداد
وام تو چون باز دهد؟ بينواست
خانه‌ي جان هرچه تواني بساز
هرچه توان ساخت درين يک بناست
کعبه‌ي دل مسکن شيطان مکن
پاک کن اين خانه که جاي خداست
پيرو ديوانه شدن ز ابلهي است
موعظت ديو شنيدن خطاست
تا بودت شمع حقيقت بدست
راه تو هرجا که روي روشناست
تا تو قفس سازي و شکر خري
طوطيک وقت ز دامت رهاست
حمله نيارد بتو ثعبان دهر
تا چو کليمي تو و دينت عصاست
اي گل نوزاد فسرده مباش
زانکه تو را اول نشو و نماست
طائر جانرا چه کني لاشخوار
نزد کلاغش چه نشاني؟ هماست
کاهليت خسته و رنجور کرد
درد تو درديست که کارش دواست
چاره کن آزردگي آز را
تا که بدکان عمل مومياست
روي و ريا را مکن آئين خويش
هرچه فساد است ز روي و رياست
شوخ‌تن و جامه چه شوئي همي
اين دل آلوده به کارت گواست
پاي تو همواره براه کج است
دست تو هر شام و سحر بر دعاست
چشم تو بر دفتر تحقيق، ليک
گوش تو بر بيهده و ناسزاست
بار خود از دوش برافکنده‌اي
پشت تو از پشته‌ي شيطان دوتاست
نان تو گه سنگ بود گاه خاک
تا به تنور تو هوي نانواست
ورطه و سيلاب نداري به پيش
تا خردت کشتي و جان ناخداست
قصر دل‌افروز روان محکم است
کلبه‌ي تن را چه ثبات و بقاست
جان بتو هرچند دهد منعم است
تن ز تو هرچند ستاند گداست
روغن قنديل تو آبست و بس
تيرگي بزم تو بيش از ضياست
منزل غولان ز چه شد منزلت
گر ره تو از ره ايشان جداست
جهل بلندي نپسندد، چه است
عجب سلامت نپذيرد، بلاست
آنچه که دوران نخرد يکدليست
آنچه که ايام ندارد وفاست
دزد شد اين شحنه‌ي بي نام و ننگ
دزد کي از دزد کند بازخواست
نزد تو چون سرد شود؟ آتش است
از تو چرا درگذرد؟ اژدهاست
وقت گرانمايه و عمر عزيز
طعمه‌ي سال و مه و صبح و مساست
از چه همي کاهدمان روز و شب
گر که نه ما گندم و چرخ آسياست
گر که يمي هست، در آخر نمي‌است
گر که بنائي است، در آخر هباست
ما بره آز و هوي سائليم
مورچه در خانه‌ي خود پادشاست
خيمه ز دستيم و گه رفتن است
غرق شدستيم و زمان شناست
گلبن معني نتواني نشاند
تا که درين باغچه خار و گياست
کشور جان تو چو ويرانه‌ايست
ملک دلت چون ده بي روستاست
شعر من آينه‌ي کردار تست
نايد از آئينه بجز حرف راست
روشني اندوز که دلرا خوشي است
معرفت آموز که جانرا غذاست
پايه‌ي قصر هنر و فضل را
عقل نداند ز کجا ابتداست
پرده‌ي الوان هوي را بدر
تا بپس پرده ببيني چهاست
به که بجوي و جر دانش چرد
آهوي جانست که اندر چراست
خيره ز هر پويه ز ميدان مرو
با فلک پير ترا کارهاست
اطلس نساج هوي و هوس
چون گه تحقيق رسد بورياست
بيهده، پروين در دانش مزن
با تو درين خانه چه کس آشناست
 

*******

تعداد ابيات : ٤٦

گويند عارفان هنر و علم کيمياست
وان مس که گشت همسر اين کيميا طلاست
فرخنده طائري که بدين بال و پر پرد
همدوش مرغ دولت و همعرصه‌ي هماست
وقت گذشته را نتواني خريد باز
مفروش خيره، کاين گهر پاک بي بهاست
گر زنده‌اي و مرده نه‌اي، کار جان گزين
تن پروري چه سود، چو جان تو ناشتاست
تو مردمي و دولت مردم فضيلت است
تنها وظيفه‌ي تو همي نيست خواب و خاست
زان راه باز گرد که از رهروان تهي است
زان آدمي بترس که با ديو آشناست
سالک نخواسته است ز گمگشته رهبري
عاقل نکرده است ز ديوانه بازخواست
چون معدنست علم و در آن روح کارگر
پيوند علم و جان سخن کاه و کهرباست
خوشتر شوي بفضل زلعلي که در زمي است
برتر پري بعلم ز مرغي که در هواست
گر لاغري تو، جرم شبان تو نيست هيچ
زيرا که وقت خواب تو در موسم چراست
داني ملخ چه گفت چو سرما و برف ديد
تا گرم جست و خيز شدم نوبت شتاست
جان را بلند دار که اين است برتري
پستي نه از زمين و بلندي نه از سماست
اندر سموم طيبت باد بهار نيست
آن نکهت خوش از نفس خرم صباست
آن را که ديبه‌ي هنر و علم در بر است
فرش سراي او چه غم ارزانکه بورياست
آزاده کس نگفت ترا، تا که خاطرت
گاهي اسير آز و گهي بسته‌ي هواست
مزدور ديو و هيمه‌کش او شديم از آن
کاين سفله تن گرسنه و در فکرت غذاست
تو ديو بين که پيش رو راه آدمي است
تو آدمي نگر که چو دستيش رهنماست
بيگانه دزد را بکمين ميتوان گرفت
نتوان رهيد ز آفت دزدي که آشناست
بشناس فرق دوست ز دشمن بچشم عقل
مفتون مشو که در پس هر چهره چهره‌هاست
جمشيد ساخت جام جهان‌بين از آنسبب
کگه نبود ازين که جهان جام خودنماست
زنگارهاست در دل آلودگان دهر
هر پاک جامه را نتوان گفت پارساست
ايدل، غرور و حرص زبوني و سفلگي است
اي ديده، راه ديو ز راه خدا جداست
 

*******

 

جمعه 9 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:39 ::  نويسنده : MOHAMMAD

فراماسونری چیست؟

  می توان گفت این سؤالی است که افراد بسیاری قادر به پاسخ دادن  نیستند  و  یا اطلاعات دقیقی در این رابطه ندارند. این در حالی است که این تشکیلات و اعضای آن، نقش مهمی در تاریخ داشته اند و شناخت  این  تشکیلات،  برای  ما  مسلمانان امری لازم و ضروری است.کلمه ی  ماسون (mason)   یعنی  بنّا،  فراماسون (Freemason)  یعنی  بنّای  آزاد. ماسونری  یک تشکیلات منظم جهانی است که بر  ارکان  دولت های  جهان  و  اکثر وجوه زندگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، سلطه یافته است و  بسیار  هم آزادانه عمل می کند.  کسی  که  عضو  فراماسونری  است،  ماسون  یا  فراماسون نامیده می شود. ساختمانی که مرکز  فعالیت  ماسونهاست  لژ  نام  دارد.  یکی  از بزرگترین اهداف گروه های ماسونی این است که زمینه را برای حکومت فردی از بین ماسون ها با عنوان نمادین ضد مسیح (Antichrist  = دجال)، یا  به  تعبیر  بعضی  از گروه های ماسونی، فرعون جدید (New Pharaoh) آماده کنند. فراماسونری جمعیتی سرّی است که کسی به راحتی نمی تواند در حریم آن نفوذ کند و اگر هم راه یافت، مکلف است اسرار آن را مکتوم نگه دارد؛ اما با این وجود،  کسانی توانستند به حریم آن نفوذ کنند و به اسناد و مدارک مهمی دست یابند و  موفق  به  کشف  و  افشای اسرار آنها شوند. همه ی این افراد متفق الرأی  هستند  که:   «مسئله  یک  توطئه است که این توطئه از اواخر قرن هجدهم آغاز شده و تا به امروز هم با موفقیت تمام ادامه دارد و هدف نهائی آن ایجاد یک حکومت جهانی «شیطانی» است و برای پیاده کردن آن در سراسر عالم، به یک مبارزه وسیع و بی امان دست زده اند.»  

کتاب «کمیته 300 کانون توطئه های جهانی» نوشته ی دکتر جان – کولمن،  در  این زمینه  چنین  می گوید:   « دلیل  موجودیت  نظامهای  پنهانی   مانند   سلحشوران اورشیلم،  سنت جان  و  مردان  میزگرد  و  گروه  میلنر  و  سایر  اجتماعات   مخفی (ماسونی) چه می تواند باشد؟ اینان، بخشی از  زنجیره ی  گسترده ی  فرماندهی سلطه گری  جهانی  را  تشکیل  می دهند   که   از   باشگاه  رم ،    سازمان  ناتو، مؤسسه ی  سلطنتی  امور  بین المللی   تا   سرسلسله ی   توطئه گران،   یعنی کمیته ی 300، امتداد دارد. این افراد و گروه ها به این اجتماعات پنهان  و  اسرار آمیز نیاز دارند، چرا که اعمالشان شیطانی است و بایستی از چشم جهانیان به دور بماند. » 

 یک توضیح: در کشور های غربی گروه های مختلف مخفی و سری فعالیت می کنند که بعضآً نام های اغواگری  چون  ( Illuminati = روشن ضمیران،  روشن فکران )  و ...  دارند.  اکثر  گروه های  نامبرده ،  گروه هایی توطئه گر و پیرو اهداف  شیطانی  هستند که دست بسیاری از آن ها برای محققین رو شده است.

 اکثر  این  گروه ها  با  وجود تفاوت های ظاهری، عقاید مشترک و  اهداف  یکسانی  دارند.  اسامی  که  به  این گروه ها اطلاق می شود عبارتند از: Theosophical Society (نامی که به هیچ عنوان درخور آنان نیست)، Occult، Secret Society، Illuminati،  The Committee of 300،Masonry  و  Freemasonry. از این به بعد وقتی از ماسون ها یا فراماسون ها  سخن می گوییم ، علاوه بر اعضای Freemasonry  و  Masonry  به  طور  خاص،  منظورمان  اعضای  گروه های  دیگر  نیز   به   طور   عام می باشند. چرا که این گروه ها همگی عقاید و اهداف مشترکی دارند. 

منشأ فراماسونری

  

فراماسونری عمده ی تعلیمات خود را از حکومت طاغوتی  و  شیطانی  مصر  باستان کسب کرده  است،  هر  چند  تعالیم  اندکی  نیز  از  بقیه ی  حکومت های  الحادی فراگرفته است. در هر صورت رد پای حکومت  طاغوتی  فرعون های  مصر  باستان  را می توان در سراسر تعالیم ماسونی یافت.

 شواهدی که بر این مدعا صحه می گذارند، به قرار زیرند:

  1 – نقوش  اهرام،  مجسمه های  ابوالهول  و  همچنین  نوشته های  هیروگلیف  در سراسر لژها و نشریات ماسونی به چشم می خورد.

 2 – دعاهایی که فراماسون ها می خوانند، مملو از عبارات مصری است که در  زمان فراعنه استفاده می شد. برای نمونه:  (مَعَت نِب مِن آ، مَعَت بَ آ = بزرگ  است استاد فراماسونری ، بزرگ است روح فراماسونری)

 3 – یکی  از  نمادهایی  که  در  فراماسونری  کاربرد  فراوان  دارد،  علامت   و   نماد  « چشم جهان بین :All seeing eye  » است که به صورت یک  هرم و چشم  در انتهای  آن  می باشد.  این  نماد  مربوط  به   یکی   از   خدایان   مصر   باستان  بوده است.

 

 

4 – « ستاره ی شش گوش » علامت و نماد بحث برانگیز فراماسونها.

  این علامت در افکار عمومی به عنوان نماد «یهودی ها» شناخته شده است و به آن « ستاره ی داوود » یا « مهر سلیمان » هم می گویند؛ ولی در حقیقت این نماد هم  جزء نمادهای الحادی بوده که بر اساس تفکرات الحادی  مصر باستان  ساخته  شده  است و نماد تعادل طبیعت بین زن و مرد، طبع سرد و گرم، الهه های  ماه و خورشید  و.... است.  البته علامت مذکور در مکتب های الحادی دیگر، مانند هندوییسم و دیگر  مکتب های شرقی نیز با مفاهیم مشابهی به کار می رود. نکته ی  مهم این  است که این تفکر تعادل عالم خلقت، متفاوت با دیدگاه اسلام است.  در اسلام نیز مفهوم تعادل وجود دارد، اما در دیدگاه  اسلامی،  این تعادل مخلوق خداوند یکتاست.  امّا در  مکاتب شرک آمیز نامبرده، این تعادل را خدایان مختلفی با کمک هم  ایجاد  کرده اند. برای مثال در تفکر مصر باستان، از امتزاج قدرت خدایانIsis   و  Osiris، ، تعادل در عالم خلقت ایجاد شده است.

 

نكته ی عجیبی که وجود دارد، این است که  شیطان پرستان نیز علامت مذکور را قویترین علامت خود می دانند و از  آن  در  مراسم  شیطانی  خود  استفاده  می نمایند. در  کتاب « Web of Darkness : شبکه ی تاریکی »  اثرSean Sellars  (شیطان پرست معروف) در زیر این علامت نوشته شده است : 

« این   علامت،   قوی ترین   علامت   در   شیطان پرستی   است.    ستاره ی شش گوشه  از شش ضلع،  شش گوشه (زاویه)  و  شش  مثلث  کوچک   درست شده است که معرّف عدد  666 می باشد. »   این  عدد  در  بین  مسیحیان  و   نیز شیطان پرستان عددی ویژه   و  خاص  است  و نشان دهنده ی  دجال یا   Antichristمی باشد. هدف اصلی شیطان پرستان و فراماسونها به حکومت رساندن Antichrist  است؛  به همین دلیل است  که ستاره ی شش گوش، بهترین و قوی ترین  نمادشان  محسوب می شود.

 در ادامه  در  کتاب  نوشته  شده  است  که  حتی  کلمه ی  « hex »   که  در  زبان انگلیسی به معنی  نفرین  و  تلاش  برای  آسیب رساندن می باشد، از کلمه ی « HEXAGRAM :  ستاره ی  شش گوش » گرفته شده است.

 

شنبه 8 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:38 ::  نويسنده : MOHAMMAD
 
ايسوس براي اين که اين پردازنده در محاسبات قوي ظاهر شود از يک گيگابايت حافظه داخلي براي ذخيره اطلاع و انتقال آن به پردازنده استفاده کرده است که اين موضوع با وجود سيستم‌عامل بهينه شده نسخه 1/3 آندرويد که روي اين دستگاه قرار دارد، باعث افزايش کارآيي آن در کاربرد‌هاي مختلف شده است‌ (البته بر‌اساس اطلاعات به 2/3 قابل ارتقا است).
تبلت تازه وارد ASUS مجهز به يک صفحه نمايش 1/10 اينچي با حداکثر دقت 800×1280 پيکسل با قابليت تشخيص 10 انگشت در يک زمان است که اين موضوع امکان استفاده از بازي‌هاي گروهي را که نياز به لمس چند‌گانه دارد، ممکن مي‌سازد.
صفحه‌نمايش به کار رفته در اين دستگاه از نوع IPS بوده و داراي زاويه ديد 178 درجه در حالت عمودي و افقي است.
اين محصول در دو نسخه 16 و 32 گيگابايتي به بازار ارائه مي‌شود، اما کاربران مي‌توانند از يک فضاي جانبي تحت وب که شرکت ايسوس در اختيار آنها مي‌گذارد، استفاده کنند. این تبلت تازه وارد از خانواده ASUS مجهز به يک پورت Mini HDMI، يک پورت USB، اسلات کارت‌خوان و خروجي و ورودي صوتي و... است.
اما يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين محصول وجود صفحه کليدFull Qwerty آن است که خيال شما را بابت خيلي چيز‌ها راحت مي‌کند. بر‌اساس اطلاعات ارائه شده اين تبلت با وجود صفحه کليد و باتري 25 وات ساعتي داخل خود در حدود 960 گرم وزن دارد که با وجود اين امکانات منطقي به نظر مي‌رسد. به اين امکانات بايد نرم‌افزار‌ Polaris Office و امکان دسترسي به کتابخانه‌هاي الکترونيکي را هم افزود.
شنبه 8 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:30 ::  نويسنده : MOHAMMAD


 

منابع نزديك به اپل مي گويند نسخه پنجم گوشي هوشمند محبوب اين شركت به نام آيفون 5 تا يك ماه ديگر در دسترس علاقه‌مندان قرار مي گيرد

به گزارش راسخون به نقل از فارس، ، گفته مي شود اپل 400 هزار آيفون 5 را به طور آزمايشي توليد كرده و در حال تست و بررسي آن است. اين شركت براي تامين نياز بازار قصد دارد در شهريور ماه 4 ميليون آيفون 5 را در بازار توزيع كند.
 

مطابق روال هميشگي اپل اين گوشي ابتدا در آمريكاي شمالي و سپس در نقاط ديگر جهان عرضه مي شود. در حالي كه اطلاعات چنداني از امكانات جديد آيفون 5 ارائه نشده، گفته مي شود مدل جديد تبلت آي پد هم تا اواسط ماه نوامبر يعني تا سه ماه ديگر در دسترس خواهد بود. احتمال داده مي شود كه تعدادي از اي پد هاي تازه با نمايشگر HD در بازار عرضه شوند
 

برخي منابع ديگر گفته اند كه آيفون 5 مجهز به سيستم عامل به روز شده اپل يعني iOS 5 بوده و امكانات خاصي براي حفاظت از اطلاعات در زمان گشت و گذار در اينترنت به آن افزوده شده است. اپل مطابق معمول در مورد اين شايعات سكوت كرده است.

این دستگاه ساخته شده توسط شرکت IBM که نام رمز رودرانر (RoadRunner) به آن داده شده، به سرعتی در ابعاد پتافلاپ (معادل یک هزار تریلیون محاسبه در ثانیه) دست یافته است.




این رقم به این معنی است که رودرانر دو برابر سریعتر از سریعترین کامپیوتر جهان است که آن هم توسط شرکت IBM ساخته شده است.
قرار است کامپیوتر جدید در اواخر سال میلادی جاری در یک آزمایشگاه دولت آمریکا نصب شود و از آن برای نظارت بر ذخایر مواد هسته ای آمریکا استفاده شود.
از این کامپیوتر می توان برای پژوهش در نجوم، علوم ژنتیک و مدل سازی و پیش بینی تغییر شرایط جوی کره زمین استفاده کرد.
بیژن داوری، معاون رئیس بخش سیستم های کامپیوتری نسل آینده در آیبیام به بخش خبر بی بی سی گفت “ما به [توان] شبیه سازی جهان اطراف نزدیک می شویم.”
او گفت از این کامپیوتر می توان برای محسبه ریسک بازارهای مالی نیز استفاده کرد.
او افزود: “زمان لازم برای انجام محاسبه [توسط این کامپیوتر] به اندازه ای پایین است که برای هر منظوری که استفاده شود، فورا می توان به جواب دست یافت.
انباری از پردازنده

سریعترین کامپیوتر حال حاضر جهان هم که بلوجین (ژن آبی) نسخه ال نام دارد و توسط آیبیام ساخته شده، در آزمایشگاه ملی لس آلاموس (LANL) نگهداری می شود.

از این کامپیوتر در برنامه نظارت انبار وزارت انرژی آمریکا استفاده می شود که بر وضعیت تسلیحات اتمی آمریکا نظارت دارد.

این کامپیوتر اخیرا ارتقاء داده شد و اکنون با بکارگیری ۲۱۲۹۹۲ پردازنده در سرعتی معادل ۴۷۸٫۲ ترا فلاپ (تریلیون محاسبه در ثانیه) کار می کند.

در برابر رودرانر که سرعتی دوبرابر این میزان دارد، از کمتر از ۲۰ هزار پردازنده استفاده می کند.



دلیل این مسئله ستفاده کامپیوتر جدید از یک سیستم ترکیبی (هیبرید) است که هم پردازنده های متعارف ابرکامپیوترها و هم پردازنده های ساخته شده برای دستگاه های پلی استیشن۳ موسوم به “سل”
(Cell) را بکار می گیرد.

این پردازنده که توسط کنسرسیومی متشکل از آیبیام، سونی و توشیبا ساخته شده، هشت هسته مرکزی (ریزپردازنده داخلی) دارد و در سرعتی بیش از ۴ گیگاهرتز کار می کند.

البته این پردازنده برای استفاده در رودرانر به گونه ای تغییر داده شده که برای انجام محاسبات بیشتر بتواند پهنای باند (حجم) اطلاعات بیشتری را دریافت کند.

رودرانر بیش از ۱۲ هزار پردازنده از این نوع را، که در این سیستم با نام “شتاب دهنده” شناخته می شوند، در کنار هفت هزار پردازنده معمول ابرکامپیوتر بکار می گیرد.

دکتر داوری در گفتگو با بی بی سی گفت: “تراشه سل برای شبیه سازی این نوع پدیده های بسیار پیچیده طبیعی، فوق العاده قدرتمند است.”

او گفت این اولین کامپیوتری است که از مرز یک پتافلاپ عبور می کند.

بیژن داوری افزود: “برای من بعنوان یک شخص آشنا به مسائل فنی نکته هیجان انگیز این است که اکنون می توانیم بینیم ملزومات استفاده از کامپیوترهای پرسرعت در ۱۰-۱۵ سال آینده را ببینیم.”

اکنون قطعات مختلف این کامپیوتر از یکدیگر جدا شده و به نیو مکزیکو منتقل خواهند شد.

در آنجا این دستگاه در ۲۲۸ جعبه به اندازه یخچال نصب خواهد شد که قطعات مختلف آن با بیش از ۹۲ کیلومتر کابل فیبر نوری به یکدیگر متصل شده اند.

با این حال به زودی کامپیوترهای دیگری به سرعتهای بالاتر دست خواهند یافت.

شرکت آیبیام در حال حاضر بر روی نسخه ای دیگر از بلوجین موسوم به نسخه پی کار می کند که قرار است در سرعتهای بالاتر از پتافلاپ کار کند.

این دستگاه قسمت عمده ای از نرم افزار و سخت افزار نسخه مادر خود، بلوجین ال را به ارث خواهد برد و در اواخر سال جاری در آزمایش گاه ملی آرگن وزارت انرژی آمریکا نصب خواهد شد.

شرکتهای سان و کری (Cray) نیز برنامه هایی برای ساخت سیستمهایی قادر به دستیابی به سرعت محاسباتی بالای یک پتافلاپ در آینده نزدیک را اعلام کرده اند.

 

شنبه 8 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:11 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 

 

 
 ساموسنگ هشداري را درباره خطر مشاهده تلويزيون سه‌بعدي منتشر و به سالمندان، كودكان و زنان باردار توصيه كرد به هنگام تماشاي اين نوع تلويزيون‌ها احتياط كنند.
 
اين دستگاه که به زودی به بازارهای مختلف عرضه می شود، ممكن است حمله صرع به دنبال داشته يا موجب ناراحتي‌هايي مانند تغيير ديد و سرگيجه يا تهوع، دردهاي شكمي، تشنج و حركات بي‌اختيار مانند پرش چشم يا ماهيچه شود. به كساني كه از خواب محروم شده‌اند يا الكل نوشيده‌اند نيز توصيه شده از مشاهده تلويزيون‌هاي سه‌بعدي خودداري كنند.
 
بزرگي اين هشدار ممكن است عرضه تلويزيون سه‌بعدي را كه ازسوي سازندگان و برادكسترها به‌عنوان آينده تلويزيون توصيف شده، تحت‌الشعاع قرار دهد.
 
كاربران براي مشاهده تلويزيون سه‌بعدي بايد از عينك‌هاي ويژه‌اي استفاده كنند كه چشم و مغز را با تصاوير زودگذار متوالي كه در كسري از ثانيه ظاهر مي‌شوند، بمباران مي‌كند.
 
با اين همه اين فن‌آوري بدن را تحت فشار غيرمعمول قرار مي‌دهد، از اين رو سامسونگ به بينندگان توصيه كرده براي جلوگيري از مواجه با عوارض ناشي از آن به‌طور مرتب در تماشا وقفه ايجاد كنند.
 

 

جمهوری اسلامی ایران با ارائه دستاوردهای تازه خود در هنر صنعت بازی‌های رایانه‌ای که با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شده است، در بزرگترین نمایشگاه تخصصی گیم اروپا (GamesCom 2011) حضور خواهد داشت.
به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، این نمایشگاه که یکی از سه نمایشگاه مطرح بازی های رایانه ای در سطح جهان به شمار می آید از 17تا21  آگوست برابر با 26 مرداد الی30 مرداد ماه سال جاری در شهر کلن آلمان برگزار می شود. (Gamescom)به عنوان مهمترین رویداد دنیای سرگرمی های الکترونیک در اروپا، هر ساله در همین تاریخ برگزار می شود.
بازی های میرمهنا،گنج پنهان، داستان جزیره،کوهنورد، طلای سیاه، قلب سیمرغ و مزرعه رویایی از جمله بازی هایی هستند که در این دوره از برگزاری نمایشگاه (Gamescom)  معرفی خواهند شد.
همچنین نمایندگانی از استودیو های بازی سازی رسانا افزار، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسپریس پویانما، رویاگران نرم افزار، سورناپردازش آسیا، تصویر گران نیو، یارا و مجله دنیای بازی با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در کنفرانس تخصصی گیم(GDC) که 15 تا 17 آگوست و پیش از شروع (Gamescom) در کلن برگزار می شود نیز حضور خواهد داشت.
لازم به یادآوری است که سال گذشته بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیش از 10 بازی در این نمایشگاه شرکت کرد که این حضور با بازتاب گسترده در سطح رسانه های مطرح جهانی روبرو شد.

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 18:39 ::  نويسنده : MOHAMMAD

دوربین های بدون آینه و از نوع ILC کم کم جایگاه خودشان را در بازار باز می کنند. حالا سونی با مدل NEX-7 یک محصول ۲۴ مگاپیسکلی دوست داشتنی را به این دسته از دوربین ها اضافه کرده است. در واقع این نخستین دوربین ۲۴ مگاپیسکلی بدون آینه است که از سنسور APS-C استفاده می کند.

دوربین های interchangeable-lens camera محصولاتی هستند که بین دوربین های کامپکت کوچک و دوربین های DSLR قرار می گیرند. در این دوربین ها بر خلاف DSLR ها از سیستم آینه یا منشور برای انتقال تصاویر استفاده نمی شود. اما دارای سنسورهای بزرگ مانند دوربین های DSLR هستند.

محصول جدید سونی به یک ویوفایندر از جنس OLED نیز مجهز است که تصاویر را با کیفیت XGA به شما نشان می دهد و تقریبا پوشش ۱۰۰ درصدی از سوژه را در اختیار شما قرار می دهد. و قابلیت ضبط تصاویر 1080P با سرعت 60 فریم در ثانیه را هم روی آن پیدا می کنید.

دوربین به یک نمایشگر ۳ اینچی ال سی دی هم مجهز است که با یک مفصل می تواند به اطراف حرکت کند. میزان ISO هم بین ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ است. میزان Lag شاتر هم در این دوربین تنها ۲۰ میلی ثانیه است. این عدد به طور معمول ۱۰۰ میلی ثانیه است و این یک مزیت بزرگ برای NEX-7 به حساب می آید.

در این دوربین تنظیمات دستی کاملی را هم پیدا می کنید که تقریبا تمام گزینه های یک دوربین DSLR را در اختیار شما قرار میدهد. جنس بدنه هم آلیاژی از آلومینیوم ومنیزیوم است که وزن آن را تنها ۲۹۱ گرم کرده است.

این دوربین از ماه نوامبر با یک لنز 18-55mm با قیمت 1350 دلار و به صورت بدنه خالی با قیمت 1200 دلار وارد بازار خواهد شد

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 17:34 ::  نويسنده : MOHAMMAD
 
محققان دانشگاه واشنگتن اعلام کردند فعالیتهای ناخودآگاه مغزی که از گذشته به عنوان "صدای سپید" شناخته می شدند پس از یادگیری فعالیتی جدید توسط شخص تغییر پیدا می کنند.

دانشمندان همچنین اعلام کردند درجه این تغییرات می تواند نشان دهد میزان تاثیرگذاری یادگیری موضوع بر روی ذهن فرد و بر روی نحوه انجام آن به چه اندازه بوده است.

به گفته دانشمندان مطالعات اخیر نشان داده است که در زمان غیبت هر نوع رفتار آشکار و یا حتی در زمان خواب یا بیهوشی فعالیتهای ناخودآگاه مغز اتفاقی نبوده و بر اساس الگویی خاص از فعالیتهای به هم پیوسته که به صورت آناتومیکی و عملکردی در مناطق به هم پیوسته ای شکل می گیرند، رخ می دهند.

دلیلی که در پس این الگوهای فعالیتهای ناخودآگاه نهفته است تا کنون پنهان باقی مانده بود اما اکنون دانشمندان دریافته اند که یادگیری می تواند تغییرات کوچکی را در این الگوها به وجود آورد که این تغییرات از نظر رفتاری بسیار پر اهمیت هستند.

محققان برای بررسی این پدیده در ابتدا با استفاده از سیستم fcMRI به اسکن فعالیتهای ناخودآگاه مغز در بین 14 داوطلب پرداختند، سپس دانشمندان پس از صرف یک تا دو ساعت زمان طی پنج تا هفت روز برای آموزش دادن داوطلبان برای نگاه کردن به نمایشگری کوچک و دیدن یک T وارونه در منطقه ای خاص از آن، اسکن را تکرار کردند.

نتایج نشان داد در حین انجام این فعالیت دو بخش مغز بخشی از غشای بصری مغز و منطقه ای از بخش پشتی مغز که با توجه کردن داوطلب به نقطه ای خاص بر روی نمایشگر در ارتباط بود به وضوح فعال بوده است. به بیانی دیگر اسکنهای پس از آموزش در زمانی که مغز داوطلبان فعالیت خاصی نداشت نشان داد الگوهای فعالیتهای مغزی در افراد به صورت آشکاری تغییر کرده است.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، محققان اعلام کردند این تغییرات تحت القای آموزش در فعالیتهای ناخودآگاه مغز می تواند بر روی آنچه محققان از آن به عنوان نشانه حافظه یاد می کنند نیز تاثیرگذار باشد. این نشانه امکان استفاده از بخشهای مغزی که در هنگام آموزش درگیر بوده اند را در کنار هم و در زمانی که پدیده یادگیری دوباره تکرار می شود، فراهم می آورد.


 

محققان متوجه شدند فکر کردن در مورد غذا واقعا به شما کمک می‌کند از خوردن آن اجتناب کنید.
زمانی که شما در طول روز در مورد یک وعده غذایی خوشمزه فکر می‌کنید در حقیقت تمایل شما برای آن غذا کاهش پیدا می‌کند.
در این روش شما نباید فقط در مورد غذا فکر کنید، بلکه باید مرتبا خود را در حال خوردن آن تصور کنید. به این ترتیب مکانیسم‌های طبیعی کنترل اشتها و غذا خوردن در بدن به شکلی تحریک می‌شوند که درنهایت تمایل شما برای خوردن غذا کاهش پیدا می‌کند.
دکتر کری موروگ محقق ارشد این مطالعات از دانشگاه کارنیگ ملون در پیتس‌بورگ در این باره گفت: ما متوجه شدیم افرادی که مرتب خود را در حال خوردن غذا تصور می‌کنند به مرور زمان تمایلشان برای مصرف آن غذا کم‌تر می‌شود و در نهایت کم‌تر غذا می‌خورند.
در این مطالعات دانشمندان از گروهی از داوطلبان خواستند به طور مرتب به خوردن یک غذای شیرین فکر کنند. در پایان یک ظرف شیرینی در اختیار این داوطلبان قرار گرفت و از آن‌ها خواسته شد تا می‌توانند از این شیرینی‌ها مصرف کنند. افرادی که دفعات بیش‌تری خود را در حال خوردن این شیرین‌ها تصور کرده‌ بودند کم‌تر از دیگران توانستند شیرینی بخورند.
این یافته‌ها که در نشریه ساینس به چاپ رسیده است نشان می‌دهد فکر کردن در مورد یک غذای خاص دارای یک اثر روانی است که از آن به عنوان عادت‌سازی یاد می‌شود. با استفاده از این روش تمایل غذا خوردن حتی تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.
در نتیجه با انجام این تحقیقات مشخص می‌شود این باور قدیمی که فکر کردن در مورد غذا باعث افزایش اشتهای انسان می‌شود کاملا نادرست است و در اصل باید گفت با این شیوه انسان‌ها تمایل به غذا خوردن پیدا می‌کنند.
 

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 16:41 ::  نويسنده : MOHAMMAD
 
نامگذاری:هاووک HAVOVC
سازنده:میل
توضیحات:
 
میل Mi-28 از جدیدترین هلیکوپترهای تهاجمی روسیه است که در سال 2003 بر رقیب خود یعنی کاموف Ka-50 غلبه کرد ( مدل Mi-28N ) و به عنوان جانشین هلیکوپتر تهاجمی قدیمی Mi-24 در ارتش سرخ انتخاب شد. طراحی Mi-28 که Havoc به معنای ویرانی خوانده می شود در دهه 1970 میلادی برای جانشینی Mi-24 شروع شد. Mi-28 دارای بیشینه سرعت 300 کیلومتر در ساعت بوده و قابلیت پرواز به عقب و اطراف با حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت را دارد. همچنین می تواند در حالت ایستا 45 درجه در ثانیه بچرخد. در آگوست 1996 شرکت میل پیش نمونه مدل تهاجمی در شب و هر گونه شرایط آب و هوایی را با نام Mi-28N Night Havoc به نمایش گذاشت.

 Mi-28 از طرحی تقریبا ساده برخوردار بوده و با دیگر هم رده های خود به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی ندارد. خلبان و افسر تسلیحات/سیستم در دو کاکپیت جدا و پشت سر هم در زیر کاناپی های اختصاصی قرار گرفته اند. ارابه فرود Mi-28 مثل AH-64 آپاچی و یورو کاپتر تایگر از سه چرخ غیر قابل جمع شونده تشکیل یافته است که به همراه جایگاه خدمه با جذب نیروهای وارد باعث سالم ماندن آنها در برخوردهای شدید با زمین حتی با سرعت 12 متر در ثانیه (در برخورد عمودی)می شود. Mi-28 از دو موتور توربو شفت TV3-117VMA هر کدام با قدرت 2465 اسب بخار نیرو می گیرد که علائم حرارتی آن نسبت به Mi-24 کمتر شده است.

 

تیغه های 5 تایی ملخ اصلی از مواد کمپوزیت ساخته شده و روتور عقبی مانند AH-64 بصورت دو تیغه دو ملخی است. طراحی منحصر بفرد روتور Mi-28 به آن اجازه فرود و ادامه پرواز حتی با تیغه های روتور اصلی آسیب دیده را می دهد. تیغه های جدیدتر نصب شده بر روی Mi-28N در مقابل گلوله های توپ 30 میلیمتری نیز مقاوم هستند. خدمه هلیکوپتر پشت سر هم قرار گرفته اند بطوریکه خلبان در پشت و افسر تسلیحات/سیستم در قسمت جلو قرار می گیرد. کابین خدمه هم زره پوش شده است بطوریکه شیشه جلو در مقابل گلوله های 7.62 و 12.7 و تکه های توپ های 20 میلیمتری مقاوم است.

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:4 ::  نويسنده : MOHAMMAD
دانش  - ارگونات‌ها از خویشاوندان اختاپوس‌ها هستند و صدفی که گونه ماده آن به خود متصل کرده، حتی ارسطو را کنجکاو کرده بود. اکنون مشخص شده که ارگونات با ذخیره هوا در این صدف، شناوری خود را در آب تنظیم می‌کند.

بهنوش خرم‌روز: ارگونات‌ها گونه‌ای از موجودات دریایی هستند که از خویشاوندان بسیار نزدیک اختاپوس ها محسوب می‌شوند. جنس ماده این موجود، دارای صدف است و مدت‌هاست که فایده این صدف برای این موجودات برای دانشمندان سوال‌ برانگیز شده است.

ارسطو، فیلسوف یونانی قرن‌ها پیش گفته بود که این موجودات از صدف خود مانند یک قایق استفاده می‌کنند. بالاخره برای دانشمندان روشن شد که چرا اختاپوس‌های ارگونات ماده صدف دارند و این صدف به چه دردشان می‌خورد. هر چند نظریه ارسطو را کاملا تایید نمی‌کند! پیش از این تصور می‌شد که ماده‌ها برای حفاظت از تخم‌هایشان،‌ صدف دارند.

‌جولیان فین و مارک نورمن در موزه ویکتوریا واقع در ملبورن، با تصویربرداری از این موجودات و آزاد کردن آن‌ها در عمق‌های مختلف، متوجه شده‌اند که این موجودات، با استفاده از صدف، هوا را می‌گیرند و یا آزاد می‌کنند و بدین طریق عمقی که در  آن حرکت می‌کنند را تنظیم می‌نمایند.

1. بیرون دادن صدف
در این تصویر، اختاپوس ماده به سطح آب آمده است و صدفش را رو به بیرون از آب گرفته و با صدفش دارد هوا می‌گیرد.

بیرون دادن صدف

2. چرخش
سپس،‌ صدف خود را می‌چرخاند، به نحوی که هوای گرفته شده درون صدف حبس شود.

چرخش

3. رفتن به عمق
سپس موجود ماده با استفاده از جریان‌های آب قوی که از اندام‌های قیفی‌شکل خود خارج می‌کند، به همراه صدف تنظیم خود به طرف پایین می‌رود.

رفتن به عمق

4. شناوری خنثی
در عمق 5 متری، هوای درون صدف،‌ در مقابل فشار آب،‌ نیروی رو به بالایی ایجاد می‌کند که دقیقا با وزن موجود برابری می‌کند. در این حالت او به صورتی خنثی در آب شناور می‌ماند و بدون این که زحمتی به خودش بدهد در آب حرکت می‌کند، نه پایین‌تر و نه بالاتر می‌رود.

شناوری خنثی

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 3:1 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 این شکارچی ترسناک با تولید نقاط نورانی در تاریکی‌های اقیانوس، شکار را به سوی خود جلب می‌کند و وقتی شکار به فاصله مناسب رسید، در میان دندان‌های بلند به دام می‌افتد و لحظه‌ای بعد کاملا بلعیده می‌شود.
 

وایپرفیش (افعی‌ماهی)، شکارچی ترسناک اعماق اقیانوس اطلس روش جالبی برای شکار دارد. در تاریکی اعماق اقیانوس، نقاط روشن روی پوست این ماهی که درواقع کلونی باکتری‌های نورافشان است، توجه شکار را جلب می‌کند و موجود بخت‌برگشته به‌سوی شکارچی حرکت می‌کند. افعی‌ماهی با دندان‌های بزرگش، شکار را نگه می‌دارد و در حرکت بعد، آن را به‌طور کامل می‌بلعد. برای مشاهده عکس بزرگ

چهار شنبه 7 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:50 ::  نويسنده : MOHAMMAD

سنگواره‌ها نشان می‌دهند میلیون‌ها سال از آغاز حیات روی زمین می‌گذرد و این در حالی است که جلوه‌های آن مرتب در حال تغییر و تکامل هستند. تکامل یا فرگشت به چگونگی این تغییرات در جانداران و علل سازگاری آنها با شرایط پیچیده زندگی و رقابت روی زمین می پردازد. بخشی از این تغییرات در باله‌ گونه‌های متعددی از ماهی‌های پرنده رخ داده که می‌تواند برای سازگاری بهتر آنها با محیط زیست و فرار از دندان تیز شکارچیان صورت گرفته باشد. روند تکامل در این ماهی‌ها از الگوهای متعددی تبعیت می‌کند.

 به نظر می‌رسد تکامل در این ماهی‌ها باید یک ابزار دفاعی برای فرار از صیادان متعدد مانند مرغ‌های ماهی‌خوار، کوسه‌ها، دسته ماهی‌های تن و آبزیانی مانند دلفین‌ها که در سطح شنا می‌کنند، باشد.

گروهی از محققان زیست‌شناس انجمن علمی لینیان با مطالعه نوعی از ماهی پرنده که باله‌های بزرگی دارد سمت به تمایز بیشتری در مراحل تکامل این گونه پی برده‌اند. شکل این باله‌ها تبعیت از الگوی پیچیده‌تری را در تکامل نشان می‌دهند.

 
ماهی‌هایی که 4 باله دارند، می‌توانند تا 400 متر روی سطح آب پرواز کنند و همزمان ارتفاع پرواز یا مسیر حرکت را تغییر دهند. گونه‌هایی که دو باله دارند، مسیر کوتاه‌تری را طی می‌کنند و اغلب این مسیر مستقیم است

 

سه شنبه 6 / 6 / 1390برچسب:, :: 22:39 ::  نويسنده : MOHAMMAD

آورده اند که:

روزی هارون الرشید به بهلول گفت:تو را امیر و حاکم بر سگ و خرس و خوک

نموده ام.بهلول جواب داد:

پس از این ساعت قدم از فرمان من منه که رعیت منی!!!

آورده اند که:

بهلول سکه طلائی در دست داشت و با آن بازی می نمود.

شیادی چون شنیده بود بهلول دیوانه است جلو آمد و گفت:

اگر این سکه را به من بدهی در عوض ده سکه را که به همین رنگ است به تو

می دهم!!

بهلول چون سکه های او را دید دانست که سکه های او از مس است

و ارزشی ندارد به آن مرد گفت به یک شرط قبول می نمایم!سپس گفت:

اگر سه مرتبه مانند الاغ عرعر کنی.شیاد قبول نمود و مانند خر عرعر نمود!

بهلول به او گفت:

تو با این خریت فهمیدی  سکه ای که در دست من است از طلاست

چگونه من نفهمم که سکه های تو از مس است؟!!!

آورده اند که:

مردی زشت و بد اخلاق از بهلول سئوال نمود:

که خیلی میل دارم شیطان را ببینم.بهلول گفت:

اگر آئینه در خانه نداری در آب زلال نگاه کن حتما شیطان را خواهی دید!!! 

سه شنبه 6 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:52 ::  نويسنده : MOHAMMAD


 




Nikon، دوربین جدید D5100 که جایگزین D5000 فعلی خواهد شد را معرفی کرد. این دوربین 16.2 مگاپیکسلی که رقیب Canon EOS Rebel T3i است علاوه بر گرفتن عکس، قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 1080 و 30 فریم در ثانیه است. D5100 اولین دوربین DSLR نیکون است که مجهز به فیلتر خاص و جدید پردازش تصویر شده است.

حساسیت ISO این دوربین از 100 تا 6400 است و قادر است تا 25,600 افزایش یابد. D5100 دارای نمایشگر 3 اینچی با زاویه دید وسیع و 920,000 نقطه (Dot) است.

D5100 در حالت فیلم برداری قادر است تصاویر Full HD با وضوح تصویر 1920x1080 را با 29.97 یا 25 یا 23.976 فریم در ثانیه ذخیره کند، در وضوح تصویر 1280x720 نیز قادر است، 59.94 یا 50 فریم در ثانیه ضبط کند.

D5100 همچنین دارای 11 نقطه فوکس خودکار و Burst Rate 4fps است یعنی قادر است 4 عکس پشت سرهم را در یک ثانیه بگیرد.

Nikon D5100 تا دو یا سه هفته دیگر وارد بازار می شود و قیمت آن بدون لنز 800 دلار و با لنز VR 18-55mm حدود 900 دلار خواهد بود. D5100 با توجه به قیمت مستقیما در رقابت با Canon EOS Rebel T3i قرار می گیرد. ولی D5100 درای Burst Rate سریعتری است.

نیکون همچنین میکروفون استریو خارجی ME-1 را با قیمت 180 دلار برای ضبط حرفه ای صدا عرضه کرده است.
 

سه شنبه 6 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:22 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 تیمی از مهندسان انگلیسی در حال کار برای ساخت سریع‌ترین خودروی جهان با نام بلادهاوند هستند. این ماشین قرار است با سرعت 1600 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و رکورد سرعت زمینی را تا سال‌ها در اختیار کشور انگلستان قرار دهد.
 

بلادهاوند، خودرویی با 1600 کیلومتر بر ساعت سرعت
 

موتور هیبرید فالکون (Falcon) این خودرو بزرگ‌ترین راکتی است که در طول 20 سال گذشته در انگلستان روشن شده و نیروی پیشرانی معادل با 122کیلو نیوتن خواهد داشت. البته این موتور، تنها واحد قدرت در خودروی بلادهاوند نخواهد بود، بلکه یک موتور جت هواپیمای جنگی و یک دستگاه موتور خودروی فرمول 1 هم قرار است روی بلادهاوند آزمایش شود. طراحان این خودرو به سختی کار می‌کنند تا رکورد سرعت زمینی را در سال آینده بشکنند.

به گزارش بیبیسی تیمی که در حال کار بر روی این پروژه است اعتقاد دارد با به کارگیری این واحدهای قدرت روی این خودرو، به طور حتما رکورد سرعت زمینی تا چندین سال بعد متعلق به کشور انگلستان خواهد بود.

ریچارد نابل مدیر پروژه بلادهاوند در این باره گفت:« ما در حال ساخت یک خودروی کامل هستیم. در حقیقت ما به جایی می‌رویم که تا به حال هیچ کس نرفته است.»

سه شنبه 6 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:1 ::  نويسنده : MOHAMMAD

بوگاتی ویرون سوپراسپرت با موتور چهارتوربویی W16 و حد نهایی سرعت 431 کیلومتر برساعت، سریع‌ترین خودروی تولید شده در جهان است. تعداد محدودی از این اتومبیل 2.58میلیارد تومانی سال 2011 وارد بازار خواهد شد.
 

محبوبه عمیدی: «اگر فکر می‌کنید اندکی تغییر در بوگاتی ویرون، آنرا به این سوپراسپرت بی‌نظیر تبدیل کرده، سخت در اشتباه هستید». این را جنز شولنبرگ، مدیر مهندسی بوگاتی می‌گوید و اضافه می‌کند: «همه چیز شبیه دومینو است. برای قدرت بیشتر به سیستم خنک‌کننده قوی‌تری نیاز دارید و برای سردشدن موتور باید جریان هوای بیشتری از میان رادیاتورها عبور کند. برای رادیاتورهای بزرگتر باید قسمت جلوی اتومبیل مجددا طراحی شود و بهبود شرایط آیرودینامیک مستلزم طراحی جدید برای بخش‌های عقب خودرو است. برای حفظ تعادل باید طراح سقف تغییر کند و ...».

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

نتیجه اینکه سوپراسپرت جدید 2.58 میلیون دلاری بوگاتی با موتور 8 لیتری 16سیلندر با آرایش W و چهار توربویی که نیرویی معادل 1200 اسب‌بخار را به چهار چرخ آن وارد می‌کند تا گشتاور نیروی معادل 1500نیوتن‌متر فراهم شود، در میان محصولات بوگاتی نیز یک پدیده است.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

در این اتومبیل از گیربکس 7 دنده اتوماتیک و سیستم کلاج دوگانه برای انتقال این نیروی عظیم به تمامی چرخ‌ها استفاده خواهد شد.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

از سال 2005 تاکنون 260 کوپه بوگاتی از 300 نمونه تولیدشده به فروش رفته است و اغلب خریداران ویرون سوپراسپرت را نیز دارندگان اتومبیل‌های پیشین بوگاتی تشکیل می‌دهند. آنها انتظار دارند با این سوپراسپرت جدید، رانندگی مهیج و پویایی را تجربه کنند.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

تمام بدنه این ویرون سریع‌السیر از فیبر کربن و در سه ترکیب رنگی متفاوت مطابق سلیقه خریداران تولید شده است.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

موتور پشت سر راننده قرار گرفته و برای عبور بهتر جریان هوا کانال‌های عبور هوا در دو طرف آن روی سقف تعبیه شده‌اند.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

در قسمت‌های داخلی شاهد تغییرات چندانی نخواهیم بود. حتی فضای داخلی این نمونه نسبت به گرنداسپرت جذابیت بصری کمتری دارد اما نکته جالب اینجاست که برای ساخت تمامی بخش‌های فلزی آن از آلومینیوم رنگ‌شده استفاده شده و چون هر مجموعه از ورق آلومینیوم رنگ‌پذیری متفاوتی دارد، یک مجموعه اختصاصی برای تولید تمامی نمونه‌های پیش‌بینی شده، خریداری شده است.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

این اتومبیل مردادماه امسال با سرعت 431 کیلومتربرساعت رکورد پیشین جهان را که متعلق به همین شرکت بود، شکست اما برای حفظ تایرها در نمونه‌های تولید شده این سرعت به کمک کنترل الکتریکی به حداکثر 415 کیلومتربرساعت محدود شده و سرعت‌های بالاتر تنها در پیست و تحت نظارت فنی امکان‌پذیر است. این سوپراسپرت بی‌نظیر هفته گذشته اولین تست جاده‌ای را در جاده‌های اسپانیا با موفقیت به پایان رسانده است.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

چرخ‌ها از نو طراحی شده‌اند و هر کدام حدود سه کیلوگرم از نمونه‌های پیشین سبک‌تر هستند. تایرها دست‌ساز و متعلق به شرکت میشلن هستند. پهنای این تایرهای 50 سانتی‌متری در جلو 265 میلی‌متر و در عقب اتومبیل 365 میلی‌متر است. یک مجموعه از این تایرها حدود 42میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

ترمزها از جنس سرامیک -کربن ساخته شدهاند و کاهش بیش از 55 کیلوگرم از وزن اتومبیل به عملکرد بهتر آنها کمک شایانی خواهد کرد. با این حال هنوز این اتومبیل بیش از 1860 کیلوگرم وزن دارد و تحمل صداهای داخل آن در شرایط عادی هم کار چندان ساده‌ای نیست.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

بالچه انتهایی در سرعت‌های بالا می‌تواند با تولید نیروی روبه‌پایین قابل‌توجه به پایداری اتومبیل کمک کند

سه شنبه 6 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:55 ::  نويسنده : MOHAMMAD

همکاری مازراتی و فندی برای تولید یک گرندکابریو تازه، به خلق خودروی فوق‌العاده‌ای انجامیده که توسط پوششی سه لایه از رنگ و رگه‌های طلا پوشیده شده و در بخش‌های داخلی آن از چوب و چرم استفاده شده است.
 

محبوبه عمیدی: مازراتی گرندکابریو Fendi که توسط سیلویا ونتورینی فندی طراحی شده، حاصل همکاری دو گروه شناخته‌شده و قدیمی ایتالیایی است. این خودرو که می‌توان آنرا شاهکار طراحی و فناوری دانست، ماه آینده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی خواهد شد.

به گزارش آتو بلاگ، این خودرو که در دفتر مرکزی تاریخی مازراتی مراحل طراحی و اجرای آن انجام شده و به رنگ اختصاصی خاکستری تیره است، از سه لایه رنگ پوشیده شده و سطح آن به کمک ذرات طلا و رگه‌هایی طلایی تزئین شده است.

مازراتی گرندکابریو Fendi

برای ساخت بخش‌های داخلی خودرو مانند داشبورد آن از چوب استفاده شده و از روی درها تا بخش‌هایی از دنده و ترمزها گرفته تا دوخت روی بخش‌هایی از صندلی‌ها، همه جا می‌توان رنگ زرد شناخته‌شده فندی را مشاهده کرد.

مازراتی گرندکابریو Fendi

علامت تجاری این گروه نه‌تنها روی پوشش صندلی‌ها به چشم می‌خورد، بلکه در مرکز چرخ‌های 20 اینچی خودرو و قسمت جلوی این مازراتی نیز دیده می‌شود. برای پوشش بخش‌های داخلی از چرم استفاده شده و به تعداد محدودی لوازم مورد نیاز سفر در نظر گرفته شده است.

مازراتی گرندکابریو Fendi

برای این خودرو که بسیاری از بخش‌های آن دست‌ساز است، موتور V8 و 4.7 لیتری پیش‌بینی شده که قدرت را به کمک جعبه‌دنده اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال خواهد داد. مشخصات بیشتری از این خودرو اعلام نشده، اما کمتر از یک ماه دیگر می‌توانیم شاهد رونمایی از این مازراتی جدید در نمایشگاه خودروی فرانکفورت باشیم.

سه شنبه 6 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:37 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 

دانش > پزشکی  - تا به حال چیزی در مورد پروگریا شنیده‌اید؟ این بیماری مخصوص بچه‌هاست؛ بچه‌هایی که خیلی زود پیر می‌شوند، موهایشان می‌ریزد و در نهایت بر اثر سکته قلبی یا مغزی جان می‌بازند ...
 
بچه‌هایی که بزرگ نشده، پیر می‌شوند! 

ستاره سمائی: وقتی تنها فرزند لزلی گوردون و همسرش، اسکات برنز بیمار شد، هیچ‌کس نتوانست بیماری او را تشخیص دهد. سام همین‌طور لاغر و نحیف مانده بود و به وزن ایده‌آل سنش نمی‌رسید، هیچ دندانی در نیاورده بود و موهایش کم‌کم داشت می‌ریخت!

به گزارش نیو ساینتیست، در سال 1998/ 1377 تشخیص وحشتناکی در مورد بیماری این پسر کوچولو داده شد، او پروگریا (پیرکودکی) داشت؛ یک بیماری نادر ژنتیکی که به سریع شدن روند کهن‌سالی شباهت دارد. گوردون و همسرش با اینکه هر دو متخصص اطفال بودند، اما هیچ‌چیز راجع به این بیماری نمی‌دانستند؛ البته جای هیچ تعجبی نیست چراکه تنها 80 کودک در دنیا دچار این بیماری رمز‌آلود هستند و متوسط عمر این کودکان 13 سال است.

از آن به بعد بود که گوردون و گروهش برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری، تصمیم گرفتند پژوهش‌های تازه‌ای انجام دهند تا درمانی برای این بیماری بیابند.

تولد یک بیماری
اولین بار در سال 1886/ 1265 بود که نام پروگریا توسط پزشکی انگلیسی به نام جاناتان هاچینسون مطرح و نمونه بعدی در سال 1897/ 1276 توسط هم‌وطنش هاستینگ گیلفورد مطرح شد. به همین علت است که نام کامل این سندروم «هاچینسون-گلیفورد پروگریا» است.

بچه‌های مبتلا به پروگریا معمولا یک سال اول زندگی خود را به صورت طبیعی پشت سر می‌گذارند اما بعد روند رشدشان کند می‌شود، سپس خیلی سریع دچار شرایطی می‌شوند که مخصوص بزرگسالان و افراد مسن است: استخوان‌هایشان ضعیف می‌شود، مفاصل‌شان خشک می‌شود و ممکن است لگن‌شان از جا در برود! قابلیت ارتجاعی پوست‌شان کمتر شده، پوست‌شان چروک می‌شود و معمولا موهایشان می‌ریزد. انگار که پروگریا، روند پیری و کهن‌سالی را سرعت می‌بخشد. مثل تمام کهن‌سالان، بچه‌های مبتلا به پروگریا هم احتمالا بر اثر سکته قلبی یا مغزی از بین می‌روند. رگ‌هایشان ضخیم و سخت شده، باعث تجمع پلاک‌های کلسترول و کلسیم شده و در نهایت منجر به فشار خون بالا و بیماری قلبی می‌شود.

این بچه‌ها نه دچار جنون می‌شوند و نه کاهش حافظه- بیماری‌هایی که با کهن‌سالی به سراغ فرد می‌آیند- همچنین احتمال ابتلایشان به سرطان بسیار کم است.

ریچارد ای‌میلر و گروه محققانش در دانشگاه میشیگان معتقدند پروگریا روند تسریع‌یافته پیری است که شناسایی روند این بیماری احتمالا می‌تواند روند پیری را نیز توضیح دهد و به همین خاطر، این موضوع نه فقط برای مبتلایان، که برای نوع بشر مهم است.»

یک جهش
با این‌که علائم و تغییراتی که با پیری در اعضای بدن، سطح هورمون‌ها، سلول‌ها و ژن‌ها ایجاد می‌شود، تقریبا مشخص شده‌اند؛ اما مشکل این‌جاست که در مورد روند طبیعی پیری هم اطلاعات زیادی در دست نیست.

اولین گام‌ها برای کشف پروگریا در سال 2003/ 1382 برداشته شد؛ زمانی که دو تیم تحقیقاتی به طور هم‌زمان متوجه شدند عامل این سندروم، تغییر اساسی یک نوکلئوتید در دی‌ان‌ای است که بسیار نادر بوده و از هر 4 تا 8 میلیون تولد، در یکی اتفاق می‌افتد. این ژن، لامین A (پروتئینی که در هسته سلولی یافت می‌شود) را رمزگذاری می‌کند و همین جهش، باعث تاثیرات عمیقی می‌شود.

یکی از تاثیرات جهش پروگریا کاملا کشف شده است. مولکولی چسبناک به نام فارنزیل به طور معمول، به لامین A اضافه می‌شود تا در دسترسی پروتئین‌ها به لامین کمک کند. بعد گروه فارنزیل باید جدا شوند و به لامین A اجازه دهند تا به ساختار رابط بپیوندد. اما این جهش گروه فارنزیل را سر جای خودشان نگه می‌دارد و فرم تغییر شکل داده چسبناک لامین A، پروتئین را از دور خارج کرده و به پوشش هسته سلول می‌چسبد.

خوشبختانه کشف این ژن، راه را برای درمان دارویی پروگریا باز کرده است. آنزیمی که گروه فارنزیل را به لامین A اضافه می‌کند، در برخی انواع تومورها بیش‌فعال است و گروهی از داروها که می‌تواند مانع از این بیش‌فعالی شود، در حال حاضر برای درمان سرطان‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بعد از آن‌که «بازدارنده ترنسفریز فارنزیل» (FTLs) در درمان پروگریای موش‌ها موثر افتاد، استفاده آزمایشی از این دارو از سال 2007/ 1386 بر روی 28 کودک در بیمارستان کودکان بوستون آغاز شد.

اما متاسفانه این داروها با متوقف کردن گروه فارنزیل، باعث به حرکت درآمدن و چسبیدن دسته متفاوتی از گروه چربی‌ها به لامین A می‌شود که برای درمان، نیاز به متوقف کردن هر دوی این گروه‌هاست.

البته تحقیقات جدید توانسته با کشت سلول‌های پوستی افراد سالم در آزمایشگاه و بزرگ کردن آن‌ها، با کوتاه کردن طبیعی تلومرها (انتهای کروموزوم‌ها)- از حمله لامین A- که باعث اشتباهات پیوندی با چندین ژن می‌شد، تا حد زیادی مانع از بروز پروگریا بشود.

همین دارو است که باعث شده پسر کوچک گوردون، سام، حالا 14 ساله بشود. او خوشحال است که پسرش زنده است و در گروه همکلاسی‌های مدرسه‌اش فعالیت می‌کند: «این بچه‌ها فوق‌العاده‌اند، آن‌ها شجاع هستند و ما باید هر کاری که از دست‌مان برمی‌آید برایشان انجام دهیم.»

دو شنبه 5 / 6 / 1390برچسب:, :: 2:26 ::  نويسنده : MOHAMMAD

این تبلت فوق باریک تنها 12,98 میلی‌متر ضخامت دارد و فقط 680 گرم وزن. این محصول از ارتباطات موبايل 3G پشتیبانی می‌کند که برای این امکان به مجرای ورودی سیم‌کارت مجهز شده است. همچنین وجود پورت‌های USB، کارت‌خوان و HDMI نیاز کاربران را از بابت ارتباط راحت با ديگر وسايل بر‌طرف مي‌كند. از سویی دو دوربین یکی در بالای صفحه نمایشی با توان 1,2 مگاپیکسل برای استفاده در فضای مجازی و دیگری که پنج مگاپیکسل و در پشت دستگاه تعبیه شده است از دیگر امکانات Transformer محسوب می شود.

 


صفحه کلید Transformer نیز که با اتصال 40 پین به آن متصل می شود به امکاناتی همچون دو درگاه USB نسخه 2 ، صفحه چند لمسی و کارت‌خوان SD و همچنین مجهز به یک باتری اضافه می باشد. ایسوس مدعی است از این تبلت می‌توان به‌عنوان یک سینمای خانگی کوچک بهره گرفت، چرا که از زاویه دید 178 درجه‌ای، قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی و البته امكان پخش صدای 6 کاناله (5.1) بهره می‌برد. این ادعای ایسوس را قبول خواهید کرد اگر بدانید که این محصول با اتصال به صفحه نمایش خانگی‌تان با استفاده از درگاه HDMI تمام این ویژگی‌های صوتی تصویری را در ابعادی بزرگتر در اختیارتان قرار می‌دهد.گفتنی است صفحه نمایش 10,1 اینچ چند لمسی این Transformer را می‌توان در زمره مقاوم‌ترین صفحه نمایش‌های این دسته محصولات جای داد چرا که صفحه نمایش آن با بهره‌گیری از تکنولوژی Corning Gorilla Glass به یک صفحه ضد‌خش و ضدضربه تبدیل شده است.


 

دو شنبه 5 / 6 / 1390برچسب:, :: 2:10 ::  نويسنده : MOHAMMAD

 

آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید یک نوع گوشی تلفن همراه مفهومی است که  Aquaphone نام دارد. ایده این گوشی توسط طراحی به نام «بن سیوپ کو» ارائه شده است. رابط کاربری Aquaphone از حباب‌های آبی که بوسیله یک جریان الکتریکی شکل گرفته‌اند، تشکیل شده است.

 این گوشی حتی قابلیت نمایش ساعت، پیام‌های متنی یا صفحه وب را هم دارد. همانطور که در تصویر می‌بینید، آیکون‌هایی مانند‌Video Camera  و RSS را هم دارد

دو شنبه 5 / 6 / 1390برچسب:, :: 1:2 ::  نويسنده : MOHAMMAD

خودروساز شلبی که زمانی دارنده عنوان سریع‌ترین خودروهای جهان بوده، به زودی تواتارا SSC را روانه بازار خواهد کرد. سرعت نهایی این خودرو که تنها 12 دستگاه از آن تولید خواهد شد، 450 کیلومتربرساعت خواهد بود

با ظهور SSC Tuatara ابرخودروی تازه شلبی که چند سالی است دارد روی آن کار می‌شود، شاهد رقابت سخت‌تری میان ابرخودروهای جهان خواهیم بود. شلبی که زمانی سریع‌ترین خودروی دنیا را ارائه کرده، دارد با تولید تواتارا SSC این عنوان را دوباره کسب می‌کند و رقبای قدرتمندی مانند بوگاتی ویرون با سرعت 431 کیلومتربرساعت را کنار خواهد زد.

اگر نگاهی به سریع‌ترین خودروهای جهان در سال‌های گذشته بیندازیم، می‌بینیم مک‌لارن F1 با سرعت 386.4 کیلومتربرساعت برای بیش از 7 سال دارنده عنوان سریع‌ترین خودروی جهان بود و سپس آنرا به کوئینزیگ CCR با سرعت 387.87 کیلومتربرساعت واگذار کرد. پس از آن بوگاتی با سرعت نهایی 408 کیلومتربرساعت برنده این رقابت شد که در طول زمان آنرا به شلبی Ultimate Aero TT واگذار کرد و در نهایت با تولید بوگاتی ویرون سوپراسپرت که سریع‌ترین اتومبیل تولیدشده در جهان است، این عنوان را مجددا به دست آورد.

به گزارش گیزمگ، تواتارا SSC سبک و از جنس آلومینیوم و فیبرکربن است که توسط جیسون کاستریوتا، طراح به‌نام آمریکایی طراحی شده و توسط یک موتور وسط دوتوربویی V8با ظرفیت هفت لیتر و توان خروجی 1350 اسب‌بخار شتاب خواهد گرفت. برای این خودرو جعبه‌دنده هفت‌سرعته پیش‌بینی شده است

تیم تولیدکننده این خودرو امیدوار است بتواند حداکثر سرعت تواتارا را تا 450 کیلومتربرساعت افزایش دهد. این در حالی است که به گفته کارشناسان بوگاتی در حال حاضر امکان بهبود سرعت خودروهایش را نخواهد داشت، البته سرعت فعلی خودروهای ساخت این شرکت هم برای جاده‌ها خیره‌کننده است و بوگاتی ویرون سوپراسپرت به راحتی می‌تواند تمامی خودروهای فرمول 1 جهان را پشت سر بگذارد.

در رقیب تازه بوگاتی، تقریبا تمامی قسمت‌ها از اتاق خودرو و شاسی آن گرفته تا چرخها از جنس فیبرکربن هستند و در کنار آن از آلومینیوم با قابلیت جذب انرژی تصادم استفاده شده است.

جالب‌توجه‌ترین ویژگی تواتارا به طراحی منحصربه‌فرد این خودرو برمی‌گردد. کاستریوتا که طراح بسیاری از نمونه‌های استثنایی است که می‌شناسیم، مؤلفه‌های طراحی تازه‌ای را به کار گرفته و خودرویی خلق‌کرده که شبیه به هیچ کدام از رقبای فعلی‌اش نیست و از فاصله دور هم قابل شناسایی است. این شیوه طراحی منحصربه‌فرد شاید بتواند در جذب 12 نفری که تنها دارندگان این ابرخودرو در جهان خواهند بود، مؤثر باشد.

 

 

پيوندها
  • nobody
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شب آفتابی و آدرس exciting.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 559
بازدید کل : 10912
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

Alternative content